Hej!

Har en Stiga Villa 12 som gått problemfritt i flera år men nu när jag nästan var klart med klippningen började den låta illa och dog till slut. Nu vill den inte starta alls, den bara tuggar när man vrider på nyckeln - som att den vill starta men att det inte kommer bensin.

Har kollat att bensin kommer till förgasaren och provat byta tändstift (det gamla var väldigt svart).

Kan det vara stopp i förgasaren och är det någon som vet hur man plockar bort den?
Nån som vet vad det är för liten svart skruv längst upp med en plasthatt på, nåt som gått sönder? Känns inte som det händer nåt när man vrider på den.

Tacksam för hjälp...
 
  • Närbild av en förgasare på en Stiga Villa 12 gräsklippare med fokus på en svart skruv med plasthatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en förgasare på en gräsklippare med en synlig svart justerskruv med plasthatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Låta illa hur då , med skrammel ? Kan var kolvringar som gått sin väg , då det är s.k. sugförgasare
på klippare kolven ska suga in bensinen ,
Prova med rätt mycket startspray i förgasaren och startar den samt slocknar , då så är det nog dåligt sug in i den
Skruven kan vara en inställning av bensintillförsel eller att ställa tomgången
 
Att den börjar låta illa och sedan stannar av sig själv utan att bensinen är slut låter ganska illavarslande. Hur gammal är den och har du provat att starta igen efter att den kallnat? Om den är gammal och gått mycket kan det vara ventilspelet som är för litet. Då kan den gå när den är kall, men stannar när den blir varm. Eventuellt med en period av missljud innan den stannar. Har du tur så är det förklaringen. Skruven på förgasaren är troligen till blandningen.
 
Den går inte att starta alls, har försökt så många gånger att snart är batteriet slut. Det låter precis som att den ska starta alltså som en startmotor på bilen som går men den kommer aldrig igång. Tändstiftet var helt svart och sotigt men hjälpte inte byta.
Skruven gör ingen skillnad Hur jag ställer den. Kan det va värt skruva loss fögasaren och rengöra? Är det svårt få tillbaka Den?
 
Har du gnista på tändstiftet? Har du koll på hur du skruvat på skruven så att du kan ställa tillbaka den i samma läge? Jag tycker inte att förgasare på dessa småmotorer brukar vara svår att plocka isär och sätta ihop. Om du tar bort justerskruvar så börja med att skruva in den i botten och anteckna hur många varv du skruvar. Försök att ha en precision på i alla fall kvarts varv. På så vis kan du få tillbaka dem i samma läge som du vet att motorn har fungerat i.

På vilket sätt lät motorn illa? Var det misständningar och att den gick illa eller var det ett mekaniskt oljud? I det senare fallet tror jag inte att förgasaren är det enda felet om det alls är den det är fel på.
 
Ska det se ut så där vid den gula skruven till vänster? Tycker det ser ut som en bit av gjutgodset har gått av där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.