Min Stiga Villa startade hur bra som helst så sent som för ett par dagar sen, men nu vill den inte alls vara med.

När man vrider om startnyckeln klickar det till, fläkten rör sig 2 mm, och motorn ger ifrån sig ett pipande ljud som håller i sig tills dess att man vrider tillbaka nyckeln. Då går också fläkten tillbaka till ursprungsposition.

Jag har sökt och läst inlägg om andra startproblem med Stiga Villa, men lyckas inte få den att starta. Är det någon som haft liknande problem och lyckats lösa dem?
 
Är där kräm i batteriet ?, verkar som om startsolenoiden är ok då startmotorn i alla fall försöker dra runt det hela.

Så antingen är startmotorn kass, eller så räcker inte batteriet till.
 
Tack för svaret.

Batteriet är ok, och jag har testat med kablar från bilen också utan någon skillnad.

Finns det något sätt att testa startmotorn, eller är det bara att köpa ny? Känner någon till något bra företag att handla delar av, eller är det lokala butiken som gäller?
 
Skruva av startmotorn och kontrollera bendrixdrevet, dels så det är helt, dels så att det glider in i kuggkransen på svänghjulet som det ska.

Du kan testa startmotorn genom att trycka spänning direkt på stiften, den bör få konstant + från batteriet och - ansluten till karossen, samtidigt som där sitter massa säkerhetsbrytare på jordkabeln före startsolenoiden. följ kablarna och koppla in t.ex batteriet från bilen likadant, så ser du om den drar. Var dock beredd på att den "smäller" igång då du slår på spänningen.

Är rätt dålig på att förklara så ska försöka ge dig en susning om hur det funkar. Så här är dom flesta åkbara klippare uppbyggda.

Konstant + från batteri till startmotor

Säkerhetsbrytare, sadel, knivaggregat, växel/hydrostat/broms e.t.c, maskinen ska helt enkelt inte gå att starta om du inte sitter på den, i friläge, med bromsen intryckt och utan att ha aktiverat klippaggregatet.

Från "nyckelstarten" bör det gå tunna kablar bak till en startsolenoid, denna är i princip till för att man ska slippa dra tjocka kablar fram till tändsningslåset, startsolenoiden begränsar också -/jordning då alla säkerhetsbrytare måste vara i rätt läge för att den ska släppa på till startmotorn.
 
De trilskande åkklippare jag brottats med har pipit när startmotorn inte fått tillräckligt med ström och eftersom batteriet varkar vara friskt så kolla anslutningar plus på batteriet-ev startrelä-startmotor-jord motor till chassi-jord batteri.
Gräs främjar korrosion och anslutningarna brukar vara ganska klena, lossa och putsa rent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.