Jag har en lite äldre Stiga Park och körde så klart av styrvajern igår och behöver byta. Min klippare är "automat" men jag vet inte riktigt hur gammal, behöver jag veta mer än så när jag köper vajer?

Sedan till nästa fråga: kan klipparen läggas på sidan för reparationen? Har hört att man kan göra en smörjgrop men tror jag får svårt att få till det så om den kan läggas på sidan är det noga att föredra. Någon med bra tips och råd i frågan?

Tänker att det inte är OMÖJLIGt att byta detta själv men jag kanske har fel? Är inte så galet händig och krävs det muskler kan det bli lite klurigt :)
 
Det är inte svårt att byta själv. Ta bort klippaggregatet först. Ta inte bort den gamla innan du kontrollerat hur den är monterad (rullad på rattsången). I bland kan det vara gröndjävligt att få dit dem men med mycket tålamod går det. Jag brukar lossa på styrhjulen för att få lite mer spel att sätta fast vajern i midjan.
 
Ok, nu ska vi se serru jag har aldrig haft av klippaggregatet heller men det är väl bara att skruva antar jag 😄 det var liksom sambon som gjorde detta på den tiden det begav sig.

Men tror du det går att lägga den på sidan då? Om jag först tar bort aggregatet.
 
Lägg den inte på sidan om det är motorolja i motorn.

Det finns olika styrvajrar, ta med maskinens artikelnummer, sitter oftast på stolpen som sätet sitter fast på och är 8 siffror på de äldre: xx-xxxx-xx så får du rätt grejer.
 
  • Gilla
Missme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.