Jag har köpt en Stiga Park Power 2003 men vad är det för maskin? Den nämns inte i instruktionsboken.
Där nämns PRO 20,PRO 16,Royal,President och Senator.

Motorn är en 2 cylindrig B/S med hydrostat. Manuell manövrering av klippaggregatet..

Type P901
Model 13-6113-95
Serial nr 10 0008840
 
Powern var en "kampanjmaskin" som bygger på samma maskin som tex Royal och President (alltså en hydrostatmaskin) med just den motorn du nämner. väldigt lik just Royal. Senatorn är en manuellt växlad maskin. Så du kan med gott samvete använda den instruktionsbok du har med reservation för motorn. En trevlig maskin!
 
Tack för svar! Jag ersatte en Stiga Villa från 89 med detta muskedunder.Tidigare tog det 70 min att klippa gräset,nu tog det 45 min!
 
Haha, lite skillnad då ja. Som sagt, power är en trevlig maskin,.
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Snart dags för vårsäsongen! Jag ville byta olja i hydrostaten men verkstan sa att det dels inte behövs och om man ändå gjorde det så är det svårt att lufta den och att det kan leda till haveri.

Om jag suger ut det som finns i behållaren och fyller upp med ny olja och gör så ett antal ggr,kan det funka? Blir oljan i behållaren omsatt?
 
A
Är den fyrhjulsdriven?
Det man ska gör vid ett oljebyte i hydrostaten är att frikoppla driften (både fram och bak om 4wd) via ett litet vred. Svårt att förklara men det går säkert att hitta bild på nätet.
Detta för att kunna lufta systemet när du fyllt på olja.
Det sitter ett filter under ett plastlock längst bak på maskinen, så nog kan det vara idé att byta oljan + filtret om det inte gjorts på länge.
 
Den är tvåhjulsdriven
 
k46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en instruktion på Husqvarna Rider
 
A
Tvåhjulsdrivna är inte så kinkiga, tror inte att de har nåt filter ens.

När du har bytt olja och fyllt på till MAX på behållaren ska du ställa hydrostaten i frihjulsläge och lyfta upp bakändan.
Starta motorn och tryck ner "gasen" till framåtläget och håll nere i ca 5sek, släpp sen till neutralläge och låt stå så 5s och sen trycker du ner backläget och håller ner 5s.
Upprepa några gånger, det kan ta en stund.
Hjulen kan drivas runt lite men det är helt ok.
Kolla oljenivån och fyll på om det behövs.
Koppla in hydrostaten i vanliga driftläget och provkör, gör om proceduren om det driver dåligt.

Fyll på med helsyntetisk motorolja 10w-40 eller liknande. Tror de hade 10w-30 från början.
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Nu rullar den igen!
 
A
Kanon!
Bara att slipa knivarna, smörja lite här o där och kolla remmar så är du redo för sommaren.
 
Y
Tog en halv evighet när jag skulle få min att driva igen.
Samt råder att kolla manual vilken olja för man får olika svar överallt upplevde jag det som.
Sitter förövrigt en magnet i hydrostaten som fångarupp metallflag som man kan rengöra ifall man är galen nog att börja ha isär fungerande maskin. ;)
 
Ja lite galen ska man vara!
Idag har jag bytt olja i motorn och där ska vara 1,9 liter olja enligt verkstadshanboken. Jag har haft i 2 liter och nivån når inte upp till nivån på stickan. Är stickan för kort? ;-)
Eftersom den har oljefilter så finns det en riktig oljepump och då är det inte så noga om jag har i för mycket olja? Eller är det fel uppgift i handboken?
 
Problemet löst. Oljeflaskan var tullad på olja så den var inte full. Skäms på mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.