H
Läste någon annan tråd om detta men blev inte klokare. Testar ännu en då jag är mitt i renoveringen.

Maskinen drev som sagt illa då jag fick den. Gick att köra ibland och då gick den bra så länge det inte blev motstånd. Märkte att den slirade på remmen. Så jag plockade loss remmen och tog med den till handlaren. Fick en ny (som jag hoppas är rätt 1134-9058-01) och har nu monterat den.

Nu driver den ännu sämre och fläkten snurrar inte riktigt bra. När jag trycker på gasen så stannar fläkten helt, maskinen rycker till men inget händer. Jag tycker att den sitter lite slappt och jag tror mig ha spänt den så mycket jag kan. Det sitter en spännare på denna rem som jag förstår det och den fjädern har jag spänt på dvs den som sitter på ett mindre stag. Känns dock som att jag hade behövt spännt den ännu mer.

Det jag egentligen vill konstatera är om det är något fel i drivningen dvs i motorn eller är det bara att något är slitet med tanke på att den drev relativt bra innan på gamla remmen.

Park från 2002
 
Redigerat:
Y
Hydrostat?
Jag har haft loss min bakaxel nyligen. En känd packning var trasig på hydrostatbakaxeln, intill där slangen från behållaren gårin i axeln.



Fast när du säger att fläkten inte snurrar ordentligt så minnas jag mig ha liknande problem efter packningsbytet för då hade jag satt en fjäder fel, så den spände inte remmen riktigt.


På bilden så ser man hur jag chansade med fjädern, vilket var fel så den slirade när det blev tungt, såg att fläkten inte snurrade ordentligt. Röda ringen visar var fjädern skulle vara, vilket gjorde skillnad.
40950_1ASPHGGKTWX121401231138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifall du reagerar på att nya remmen inte är lik den gamla (vilket jag gjorde och ifrågasatte) så är det för att dom har uppdaterat designen. Hävdar att den ligger mer täckande mot remskivorna nu.
 
  • Gilla
Sjoberg.p och 1 till
  • Laddar…
H
ah! jag ska testa att flytta fjädern då jag tror att jag följt just din bild då denna ej existerade då jag fick den.
 
Y
Ja, när jag satte dit fjädern så upplevde jag det som helt orimligt/ologiskt ställe (röda ringen) men den var rätt lätt att kränga dit och väl på plats så såg det rätt ut trotsallt (vid röda ringen).

ifall tidigare ägaren kanske har bytt hydrostatolja, så kan det vara luft. Något som krävs viss teknik och ett antal timmar att få ur och återfå drivet.

---

Ifall du har multiklippbordet så rekommenderar jag att göra en bygel till remskivan som tvingar remmen att stanna kvar på skivan. Fick stanna och rätta remmen stup i kvarten förr.
Så kör jag utan brytbultarna på knivbladen också så inte allt kuggarfel så fort man snuddar en sten. (har lite tuffare grönytor)
 
Redigerat:
H
Det staget som man kan spänna åt till höger om den röda ringen är jag också fundersam på. Hur hårt skall denna spännas? har dragit den till det inte går att gänga längre. Funderar på om denna saknar något också.
 
Y
jag vet inte vad den axeln egentligen är till för, men jag tror den typ frikopplar.

Om man fjädern är ju till för att spänna remmen... ifall man ska stanna gräsklipparens drift, så dras fjädern ut. med andra ord dras staget till bakaxeln... dvs borde vara frikopplingsfunktion för maskinen stannar snabbt när man bromsar.

Jag var ute nu, för mörkt för att fota men jag har uppskattningsvis muttern ca 3cm in på gängorna.

Så jag hade ju testat att släppa på den muttern du dragitåt.
 
Jag hade kollat så att remhjulet som sitter under fläkten är ok. Den är splinsad och den splinesen kan slitas ut. Antar att den har mjukare material än själva axeln för att slippa byta den.
 
H
Ska alldeles strax börja kolla. Men detta bör man väl kunna avgöra rätt snabbt om den snurrar ok samt inte glappar?
 
Snurra kan den göra ändå, men den driver kanske inte hydrostaten som den ska..
 
H
Det var så enkelt som att jag satt den fjädern på bilden just enligt bilden dvs fel :D

Flyttade den och spände upp staget och nu driver den hur fint som helst!

Tack!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.