Hejsan.

Nyligt köpt en Stiga Park 2000E (modellnr: 13-1118)

Problemet är att den driver dåligt, behövs inte mkt lutning för att den ska stå still.
Det går heller inte dra uppsamlarvagnen på tredje vxl eller högre ens när det är platt, tvåan funkar det med om det är platt men då snurrar borstarna i vagnen för sakta... :(

Vad göra?

Vad ska det vara för olja i lådan?

Kan det vara så enkelt som ett oljebyte?

Vad finns det mer för alternativ innan man funderar på lådbyte?

MVH // Andreas
 
Förmodligen behöver du byta remmen mellan motor och växellåda.

Art.nr 1134-9035-01

Växellådan innehåller ett halvflytande fett som normalt sett inte behöver bytas.

Edit: Titta så att inte remmen hoppat av spåret i remskivan och ligger och "driver" på fel sida...
 
Redigerat:
tackar, den ligger där den ska men ska köpa/beställa remmen imorrn. Inte ens tänkt tanken på remmen... :surprised:

Men fettet i lådan är du säker på?

Ringde den lokala Stiga-ÅF idag och han sa att det skulle vara "vanlig vxl-lådasolja" SAE 80W-90

Men nu när jag kikade igen så finns det faktiskt inget påfyllningshål mer än om man lossar på givaren på toppen, vad är det för givare förresten? är det bara för att inte kunna starta motorn med ngn växel i?
 
tele skrev:
? är det bara för att inte kunna starta motorn med ngn växel i?
Precis.
Det är garanterat remmen som är sliten eller möjligen att det kommit olja på den men det är mindre troligt. Fel på växellådan ger inte de problemen utan då går den inte alls eller låter väldigt illa.
 
oki, borde faktiskt tänkt tanken då den stått ett år och remmarna ser torra ut.

Blir nog byte av alla remmar så återkommer jag med resultat, tur som man har så är det väl beställningsvaror...
 
80W90? Det är inte min rekommendation. Du har en tecumseh peerless växellåda och då skulle jag definitivt använt det fettet jag pratar om. Har inte din ÅF det så be dom beställa 788067 på Swedmotor om jag inte missminner mig på artikelnumret....

Gällande remmen borde dom ha den hemma då det är en väldigt vanlig rem att byta..
 
Överlag är det väldigt ovanligt att man behöver byta hela växellådan. Nu är jag ingen mekaniker, men som regel brukar det räcka att byta ett drev eller två alternativt så har en växelkil gått av... Men det symptomen verkar du definitivt inte ha. Som mexitegel skriver så hade du märkt det direkt...
 
ja precis, Tecumseh Peerless står det på lådan.

jag kollar det igen med dom imorrn ang fettet när jag köper/beställer remmar och hämtar sprängskiss på lådan.
1ans vxl är helt borta, dock ingen fara nu men till vintern kanske då jag fick snöslunga med till den.

Är det samma remmar på nyare maskiner? Tänkte annars kanske man måste beställa.
jaja, det visar sig imorrn.. :)
 
En del remmar har/hänger med från år till år. Somliga är vanligare än andra. Men sen beronde lite på motoralternativ, hydrostat osv finns det lite olika. Ta med modellnumret som du skrev i tråden här uppe(saknas egentligen två siffror på slutet på det art.nr du skrivit för att få fram exakt rätt modell Tex 13-1118-14)

Har du bara dom nummerna med dig ska det inte gå att få fel grejor.
 
ja jag hade två siffror till på Garden jag hade innan men på denna finns det bara dom jag skrev, inte så att skylten är dålig så dom sista inte syns. Det har aldrig funnits mer på skylten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.