Halloj,

Jag har en Stiga park med en B&S Vanguard 16hp v-twin och har problem med startern. Startmotorn går runt fint men "kopplingen" mot svänghjulet tar inte. Det blir bara ett skrikande/hackande ljud när jag vrider om nyckeln.

Maskinen står ute och jag antar att den kalla motorn ställer till problem. Den har startat tidigare i vinter men senaste gången så "skrek" den bara.

Några tips på lösning? Tyvärr har jag inget garage att meka i så jag river helst så litet av motorn som möjligt nu under vintern :)
 
Försök få motorn att snurra runt så att den byter läge då kanske den slår till som den ska. Om du har man växel så lägg i växeln och putta lite på maskinen annars får du väl försöka ta tag om någon lämplig remskiva och vrida lite.
 
Jag har provat det redan men kan ju alltid försöka ett par gånger till.

Några andra tips?
 
Kolla att startmotorn inte skallrat loss, utan sitter väl fastskruvad.
 
"tyvärr" sitter den som berget men tack för tipset
 
Är det en solenoid på en sådan startmotor?

En liten magnet sak som trycker fram kugghjulet på starmotorn mot kransen på motorn? Den skulle kunna trilska lite
 
Nä, jag tror inte att det är någon solenoid på den utan det är någon "centrifugalspiral" som driver upp kuggkransen.
 
Testa att lossa på startmotorn, brukar vara några få bultar. Det är ganska stor sannolikhet att det är kugghjulet som ska åka upp i svänghjulet som är utslitet och måste bytas. Av nån anledning så är detta (Iaf på de BS-motorer jag sett) i plast, och plast som ska löpa mot metall slits ju som bekant. Det är inte ovanligt att detta blivit slätt och knappt några spår av kuggar finns kvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.