Hej
Har precis köp en beg. park 2000e årsmodell?

Klippaggregatet rasslar som 17 när man slår igång det så jag plockade av det och märkte dels att några svetsar lossnat och att fjädern till remspännaren inte alls var i spänn... visst måste det vara tänkt att fjädern till remspännaren ska ha belastning annars kunde man ju skippa den helt?
Måste innebära att remmen är något för lång?

Fanns även lite rosthål i plåten... är det noga med att det blir rätt form om man rostlagar? eller kan man lappa lite hursomhelst?

Remmen till klippaggregatet känns också lite för lång... den remspännaren ligger inte heller emot så mycket...

Finns det nya remmar på Jula fortfarande?

Tacksam för hjälp då gräset är långt :)
 
Kolla i trädgårdsmaskinsdelforumet (långt ord) som finns lite under Verktyg, maskiner &...
Där får du nog bäst svar. :)
 
Remmen på mitt klippaggregat är 1800, ska finnas märkning på remmen...
Du bör väl kunna fullappa lite hursomhelst, bara inte knivarna tar i så är väl allt lugnt?
Remmen till klippagget spänns upp manuellt genom att spännas tvärs över remmen rakt under stolen, har ingen bild tyvärr, men har du en typ ståltråd med en ögla o dra i o ändå slapp rem så är det nog fel rem ja...
 
ok vet du hur lång remmen mellan drivningen och klippen är också? och tjocklek
den på klippaggregatet är det en 13mm?
 
Ingen aning hur tjock den ska vara... Jag bytte min nyss, o den nya var bra mycket tjockare än den gamla, trots samma märkning! Spelar nog ingen roll sålänge den passar iaf. Vet inte hur lång drivremmen ska vara, men det bör du kunna få reda på rätt enkelt på nätet tycker jag? Kan ta en kik på mina remmar om du vill, men det tar ett tag isåfall...
 
jula hade så klart en som var längre än min förlånga och en mycket kortare...
ska åka till en reparatör imorgon och se om jag har bättre tur där
 
Har beställt en ny rem, efter lite svets jobb på aggregatet så gick det ganska tyst
var hittar man motormärkning på B S motorerna, min motor är utbytt och troligen större än originalet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.