Fick överta denna lilla Stigan av mina svärföräldrar. De tyckte bakhjulsdriften var värdelös och gick lite för snabbt.
Den är 3-4år gammal men har bara använts ett par få gånger innan den ställdes undan innan jag fick överta den nu när vi skaffat hus.
Andra gången jag klipper min gräsmatta så häktar drivremmen av sig.
Jag mitt klantarsle lutade såklart klipparen åt fel håll när jag krängde på remmen igen så olja rann genom förgasaren.
Märker då att klipparen var duktigt överfylld med olja så jag häller av till rätt nivå.
Startar klipparen och den går fint och drivningen fungerar.
Efter någon minut börjar klipparen bluddra och baktända och vill inte varva upp.

Den startar relativt lätt.
Har låtit den stå på och bluddra långa stunder men det blir inte bättre.
Den kan varva upp någon gång ibland men efter några sekunder är den tillbaka på tomgång igen.
Har skruvat av förgasaren och kollat men den ser i princip helt ny ut.

Vad tror ni om skräpet?

Har skaffat en bättre begagnad Klippo som går som en dröm så en klippare har jag men synd att kasta den nästan nya Stigan om den relativt enkelt går att få fart i.
 
Stigan ser ju ny ut så den bör du väl kunna få lite fart på. Ser ut som en Hondamotor med bortplockat luftfilter och luftfilterlock. Motorn "låter" ju som om den "överchokar" dvs får för mycket bränsle. Det är därför den aldrig riktigt kommer upp i varv.

Är de säker på att det verkligen var för mycket olja i den? Är det 43 cm eller 48 cm klippbredd, dvs storleken på kniven?
Har den stått still i några år så kan det väl i princip vara bra att börja från början med klipparen dvs börja med att tömma den på motorolja, fylla på ny motorolja och nytt luftfilter och kanske även tändstift.
Är det en 48 cm klippbredd och Hondamotor så ska det vara exakt 0,5 liter SAE10W-30 olja förutsatt att man verkligen tömmer den helt på olja. Vippa klipparen åt det hållet som OLJEPÅFYLLNINGEN sitter (stickan sitter) och vänd den gärna upp och ner för att få ur de sista dropparna (en plastpåsebit under tanklocket gör att inte soppan rinner ut).
 
MultiMan
Rinner det olja genom förgasaren brukar luftfiltret också bli fullt med olja och motorn kan inte suga luft längre. Många moderna klippare har pappersfilter som inte är tvättbara så det måste bytas isf, det är det första.

Byt olja som tidigare sagts. Det är ändå det första man gör med en nyköpt klippare utan servicehistorik.

Ojämna gången kan bero på mycket, men har det runnit olja in på alla möjliga olämpliga ställen så kan mycket hända. Jag hade nog skruvat loss förgasaren och undersökt så att den inte är full med olja i flottörhus mm, kort sagt, rengör förgasaren.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Det är en honda-klon motor.

Ja jag är säker på att det var för mycket olja i motorn. Stickan indikerade långt över MAX.
Hällde ut ca 2dl olja efter jag konstaterade att olja runnit genom förgasaren efter jag krängt på drivremmen. Nu är nivån precis på MAX.

Det är en 48cm.

Klipparen har ju gått max 6 timmar sedan ny så någon oljebytarservice känns onödig.
En gräsklipparmotor kan väl gå på en grissvål och läppbalsam typ?
Svärfar nämner att klipparen måste ha levererats överfylld med olja då han aldrig fyllt på.
Själv tog jag för givet att det var rätt mängd olja i den när jag fick den då jag visste att svärföräldrarna bara klippt ett par enstaka gånger med den.

Jag är också inne på att den får för mycket bränsle.
Det gör ingen skillnad på varvtalet om jag öppnar chokespjället manuellt.
En dusch med startgas kväver motorn. Den får väl redan så mycket soppa så den nästan storknar.
Jag har skruvat av förgasaren och flottörkoppen och allt ser sprillans nytt ut.
Tycker att eventuell olja som runnit genom förgasaren borde ha löst upp sig av alkylatbensin vi det här laget.
Finns ingenting att justera på förgasaren förutom en skruv för tomgång som inte gör någon skillnad.

En ny förgasare ligger på runt 1000Kr men det kanske går att hitta en ännu billigare kinakopia än Stigas redan billiga kinaklon-skit 😂

Kanske skulle testa ett ultraljudsbad av förgasaren fast den ser helt ren ut?
Kanalerna är ju mikroskopiska i förgasaren.
 
MultiMan
S SirKnasen skrev:
En gräsklipparmotor kan väl gå på en grissvål och läppbalsam typ?
Det gällde gamla Briggs & Stratton sidventilsmotorer med konstruktionshistorien runt tiden för andra världskriget. Moderna motorer med överliggande ventiler, snålställda förgasare för renare drift, snäva toleranser mm, kräver underhåll för att gå bra.

Sidventialarna hade inte ens något sätt att justera ventilerna, moderna OHV-motorer har skruv och mutter. Jag justerade ventilspelet på min Honda förra året och det gick märkbart bättre av det trots bara någon tiondel utanför rekommenderat spel.

Det låter som den får alldeles för mycket bränsle så att förgasaren flödar pga något fel på flottören är tänkbart. Att det är rent räcker inte, det ska täta när nivån är på ett visst ställe, precis som en toalettstol.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Det gällde gamla Briggs & Stratton sidventilsmotorer med konstruktionshistorien runt tiden för andra världskriget. Moderna motorer med överliggande ventiler, snålställda förgasare för renare drift mm, kräver underhåll för att gå bra.

Sidventialarna hade inte ens något sätt att justera ventilerna, moderna OHV-motorer har skruv och mutter. Jag justerade verntilspelet på min Honda förra året och det gick märkbart bättre av det trots bara någon tiondel utanför rekommenderat spel.
Så du tror oljan är problemet och att ett oljebyte skulle avhjälpa problemet?
 
MultiMan
Flödar den pga fel i förgasaren kan den höga nivån bero på bensin i oljan, riktigt dåligt för motorn. Olja bör du byta i vilket fall, men grundfelet måste hittas. Men börja med att byta olja till rätt sort och se vad som händer. Fyller den upp över max igen vet du tänkbara orsaker iaf.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Flödar den pga fel i förgasaren kan den höga nivån bero på bensin i oljan, riktigt dåligt för motorn. Olja bör du byta i vilket fall, men grundfelet måste hittas. Men börja med att byta olja till rätt sort och se vad som händer. Fyller den upp över max igen vet du tänkbara orsaker iaf.
Oljan är inte på något vis blaskig och nivån har inte ökat.
Men ett byte är snabbt fixat och kostar inga pengar så det ska jag absolut se till att fixa inför vidare felsökning.
 
Du kallar motorn för "Honda-klon" och det får du självklart göra. För mig ser den dock ut som en "original" Hondamotor trots att Stiga slängt på Stigaloggor på den.

NU har du fotat klipparen från vänster sida där luftfiltret sitter men om du kollar på motsatta sidan (höger) där oljestickan sitter. Är det en oljesticka som du bara trycker på plats eller skruvar du dit stickan?
Åsikterna har nämligen gått isär här på forumet om man bara ska "trycka ner" oljestickan och kolla nivån på stickan. ELLER - om man ska skruva den på plats och kolla oljenivån!!???
Fakta är bara att antingen, vilket verkar extremt märkligt, så har Honda angett fel oljemängd i alla sina manualer därför där står det EXAKT > 0,5 liter (5dl). Tömmer man klipparen helt på olja och fyller på 5 dl och bara "trycker" ner stickan så visar det rätt nivå på stickan. Skruvar man däremot NER stickan så visar den klart ÖVERFYLLD!

Tänkte bara påpeka detta så du inte kör med för lite olja som är lika illa som att köra med för mycket olja.

Har klipparen bara gått totalt 6 timmar så verkar ju ett oljebyte å andra sidan inte nödvändigt. Å andra sidan råder väl alla motortillverkare ett första oljebyta efter bara några timmar efter att motorn blivit "inkörd". Å andra sidan i ditt fall - för att verkligen få rätt mängd olja en gång för alla. Men som redan sagts, kolla så det inte är något strul med förgasaren och bränsletransporten.

Själv kör jag med den här oljan då jag oftast klipper när tempen i solen ligger över 30 grader.

Motorolja Mobil Super 1000 15W-40 i en 5-liters dunk för bensin- och dieselmotorer, med en blå skruvkork och ett robust handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Ultraljudstvätt och delar av en förgasare på en arbetsbänk bredvid en gräsklippare i en verkstad. Verktyg och rengöringsmedel syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lånat en ultraljudstvätt.
Så vi gör väl ett försök och tvättar förgasaren och hoppas på det bästa.
Hoppas hinna testa senare ikväll 😁
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
2x30 min i ultraljudstvätten gjorde ingen som helst skillnad.
Den går fortfarande exakt lika illa.
Jag lägger ner felsökningen för nu. Klipparen åker in i förrådet och får stå och skämmas till bättre tider. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.