Vi hittade vår stiga mitt på gräset med släckt display igår. Den har aldrig gjort så tidigare, isåfall har den stannat nära slingan.
Vi har haft den i laddning hela natten, men får inget liv i den. Har kollat att det är ström, men inte mätt upp på laddningsblecken
Den enda reaktionen jag får om jag trycker på knapparna är att den blinkar lite rött när emergency knappen trycks in.
Har haft den sedan 2013 och den har fungerat bra. Senaste klipptiden var ca 3 timmar.
Känns detta igen? Några tips?
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Om ett Li-Jon-batteri blir för mycket urladdat så kommer laddaren inte att ladda batteriet. Det man då måste göra är att ladda batteriet manuellt med strömbegränsat nätaggregat, det gäller att ta det försiktigt så att inte batteriet exploderar och/eller fattat eld.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om ett Li-Jon-batteri blir för mycket urladdat så kommer laddaren inte att ladda batteriet. Det man då måste göra är att ladda batteriet manuellt med strömbegränsat nätaggregat, det gäller att ta det försiktigt så att inte batteriet exploderar och/eller fattat eld.
Var kan man få tag på ett sådant aggregat? Om batteriet är helt urladdat, borde man kunna mäta med multimeter för att se om det är någon spänning i det?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kjelle har, tex [länk]

Ja det går att mäta sig fram men det kan räcka att batterispänningen ligger tex en tredjedel under fulladdat för att säkerhetskretsarna gör att batteriet inte kan laddas normalt.
Tack!
Pratade med stiga och de tipsade om att man kan mäta upp 27,5 volt på laddningsblecken, även att jag kunde kolla säkring på moderkortet!
 
Förresten, om man laddar upp batteriet externt, kommer det att kunna funka som vanligt igen sedan?
 
Ja, det kommer att ta normal laddning igen, man behöver (bör) inte ladda upp det fullt, det räcker med att batterispänningen kommer upp över "tröskelvärdet".
Detta under förutsättning att ingen cell och/eller (skydds-/ladd-)elektronik har gått sönder.

(Nästan) alla batteriladdare har skyddselektronik som gör att det måste vara en viss minimispänning i batteriet för att laddaren ska börja ladda.

Jag har flera gånger laddat upp batterier (li-Jon, syra-bly (bilbatteri)) som laddarna inte velat ladda genom att börja ladda batterierna med strömbegränsande nätaggregat.
 
  • Gilla
Maria Ohlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det kommer att ta normal laddning igen, man behöver (bör) inte ladda upp det fullt, det räcker med att batterispänningen kommer upp över "tröskelvärdet".
Detta under förutsättning att ingen cell och/eller (skydds-/ladd-)elektronik har gått sönder.

(Nästan) alla batteriladdare har skyddselektronik som gör att det måste vara en viss minimispänning i batteriet för att laddaren ska börja ladda.

Jag har flera gånger laddat upp batterier (li-Jon, syra-bly (bilbatteri)) som laddarna inte velat ladda genom att börja ladda batterierna med strömbegränsande nätaggregat.
 
  • Närbild av dammig och spindelvävsbetäckt gräsklipparkomponent med fokus på en bult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag tog av kåpan såg jag att hållaren till laddnings muttern var helt av. Har testat att hålla ihop den med tejp, för att se om den laddar. Ska beställa en ny del imorgon, har faktiskt bytt denna på ena sidan, minns inte vilken. Lite knixigt att få loss och dit, men det går. Hoppas att batteriet är ok sen!
 
Uppdatering!
Fick bytt armen som går från laddningspoolen.
Vår "Anna" startade upp sig så snart hon kom i laddning igen. Hon har tuffat på fint i två veckor nu, men så hamnar hon utanför gräns, lite olika felmeddelanden omstarter och sen står det hjulfel hö.
Kan det bli så utan att det är fel på motorn?
Är det värt att jag meckar lite själv igen?
Tacksam för tips! ☀️
 
  • Närbild på insidan av ett maskineri med synliga elektriska komponenter och fjädrar, täckt av smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om din klippare är från 2013 så är det nog dax för byte av kol i hjulmotorerna, och kanske även klippmotorn såvida den inte är borstlös.
Det har skrivits en hel del om detta i andra inlägg och nästan alltid har problemet varit att motor-kolen är slut.
Och som Boltis alltid pushar för, ... se till att du monterar den nya typen av fjädrar som förbättrar kolens anliggning mot kollektorn.
Om du inte byter klippmotorns kol, så se åtminstone till att rengöra från koldamm där rotationssensorn sitter. Mycket koldamm där kan orsaka att din klippare beter sig väldigt konstigt.
Märk upp alla kablar och allt du lossar väldigt noga så att din klippare inte går baklänges efter kolbytet.
 
Maria Ohlsson Maria Ohlsson skrev:
Vi hittade vår stiga mitt på gräset med släckt display igår. Den har aldrig gjort så tidigare, isåfall har den stannat nära slingan.
Vi har haft den i laddning hela natten, men får inget liv i den. Har kollat att det är ström, men inte mätt upp på laddningsblecken
Den enda reaktionen jag får om jag trycker på knapparna är att den blinkar lite rött när emergency knappen trycks in.
Har haft den sedan 2013 och den har fungerat bra. Senaste klipptiden var ca 3 timmar.
Känns detta igen? Några tips?
Har samma problem, hur löste ni det?
 
Samma fenomen uppstod på min 527 i vår. Problemet är att det ena eller möjligen båda batterierna har "kroknat" under vintern och ger inte längre full kapacitet. Lithium-batterier funkar ju så att under en viss spänning så stänger de bara av.
Jag hoppas att den nu regelbundna laddningen och urladdningen skall fräscha upp batterierna en aning så att de står sig över den här säsongen.
För att få en lång livslängd på batterierna så tror jag att vinterladdningen måste ske väldigt ofta. Inte så sällan som manualen föreskriver.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om ett Li-Jon-batteri blir för mycket urladdat så kommer laddaren inte att ladda batteriet. Det man då måste göra är att ladda batteriet manuellt med strömbegränsat nätaggregat, det gäller att ta det försiktigt så att inte batteriet exploderar och/eller fattat eld.
Lyfter gammal tråd, jag har ett batteri som inte vill ladda nu efter vintern, har slarvat med underhållsladdningen.
Hur vet jag vilken ström och spänning jag ska begränsa till om jag vill försöka kicka igång det med ett nätagg?
 
Av erfarenhet från tidigare år så har jag nu laddat batterierna varje vecka under vintern eftersom de annars har en tendens att tappa för mycket kraft.
Att försöka väcka liv i ett urladdat batteri kan vara rent livsfarligt om det inte utförs på rätt sätt.
Förra våren bytte jag ut trötta battericeller mot nya celler och även ett komplett batteri-pack som jag köpte från Tyskland.

Jag var lite oförsiktig med lödkolven i början och det small ganska rejält då jag råkade peta på fel ställe.
Batterierna är rena dynamiten, så vet man inte hur man skall gå tillväga så är det bäst att låta bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.