Idag hände de för andra gången på några månader, och med tanke på att den knappt har klippt något gräs sedan juni så är det ganska nära varandra i antal timmar.

Klipparen står stilla ute i trädgården, på displayen står de: "Startar om XX sekunder", när den räknat ner till noll så gör den ett försök att starta/köra, sedan tillbaka till "startar om xx sekunder".

Det är drivmotorerna som ger problemet, bägge går, men den ena går svagt och i lägre hastighet. Förra gången bytte jag motor till en från en wiper som gjort sitt, den motorn funkar fortfarande. Men andra motorn la av nu. Den ger ungefär halva farten när man testar motorer i servicemenyn, och är väldigt lätt att stoppa med handen. andra motorn på den gamla wipern är tyvärr död så det går ej att byta den med.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Dåligt kol ska väl innebära att den inte snurrar alls.

tackar på förhand
Johan
 

Bästa svaret

Kolen. Inget snack. Rengör även hjulmotorn ordentligt och byt till den nya fjädern som håller kolen. Är i ett annat material.
 
Har haft utslitna kol tidigare, men då har den larmat för något med hjulmotorn. Men ska givetvis testa. Har kol liggande någonstan.
 
När ämnet ändå är uppe. Kan man byta till nyare borstlösa drivmotorer på dessa? Någon som vet?
 
Det går tyvärr inte. Kräver ett annatannat moderkort. Är olika anslutningar på hjulmotorerna.
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
och ja, det var kolen, tyckte det var mycket kvar på de förra, 2-3 mm innan fjädern slutade trycka. Men som sagt, nya bättre fjärdrar kanske kan vara bra.

Någon som vet var man kan köpa kol och fjädrar till mer normala priser? Har 3 st wiper/autoclip att hålla igång..
 
boltis boltis skrev:
Kolen. Inget snack. Rengör även hjulmotorn ordentligt och byt till den nya fjädern som håller kolen. Är i ett annat material.
Frågade om fjädrar till kolet jag köpte! Och det skulle ingå sa han på Stiga.

Men dessa var inte med. Vilka ska man köpa? Vilket artikelnummer har dessa fjädrar?

De la ned serviceavdelningen där jag lämnat in min maskin tidigare och bytte själv kol förra sommaren. Nu är det strul igen och exakt som ovan. Och har inte bytt fjädrarna. Letar och letar efter nummer på dessa.

Kan någon hjälpa mig!

MVH
Magnus
 
Fick du tag på fjädrar också?

Frågade om fjädrar till kolet jag köpte! Och det skulle ingå sa han på Stiga.

Men dessa var inte med. Vilka ska man köpa? Vilket artikelnummer har dessa fjädrar?

De la ned serviceavdelningen där jag lämnat in min maskin tidigare och bytte själv kol förra sommaren. Nu är det strul igen och exakt som ovan. Och har inte bytt fjädrarna. Letar och letar efter nummer på dessa.

Kan någon hjälpa mig!
 
Titta på mitt inlägg ovan. Fjädrar går nog inte att köpa separat, de ingår i satsen med kol.
 
  • Gilla
Alvhamre
  • Laddar…
Detta kan ha ändrats då jag inte längre jobbar med deras produkter men vill minnas att på gamla goda tiden hade fjädrarna ett eget art.nr. De ändrade dessutom material på dem för bättre livslängd på kolen. Kan tyvärr inte komma ihåg art.nr på fjädrarna. Kolen kommer jag ihåg..haha
 
R RH_Dreambox skrev:
Titta på mitt inlägg ovan. Fjädrar går nog inte att köpa separat, de ingår i satsen med kol.
Bytt alla kol och fjädrar. Fortfarande fungerar den inte. Fel på hjulmotorn? Och hur vet man det? Utöver att den inte går som den ska? Har lärt mig att öppna upp och plocka ur nu
R RH_Dreambox skrev:
Titta på mitt inlägg ovan. Fjädrar går nog inte att köpa separat, de ingår i satsen med kol.
 
Alvhamre Alvhamre skrev:
Bytt alla kol och fjädrar. Fortfarande fungerar den inte. Fel på hjulmotorn? Och hur vet man det? Utöver att den inte går som den ska? Har lärt mig att öppna upp och plocka ur nu
Kan du precisera vad som inte fungerar, snurrar inte hjulet eller beter sig klipparen konstigt när den klipper?

Om den hoppar fram som en hare och går ryckigt så kan det bero på att klippmotorns kol också behöver bytas. Detta fenomen hade jag på min gamla klippare och det tog ett bra tag innan jag kom på vad som var fel. Efter kolbyte på klippmotorn så försvann problemet.
 
R RH_Dreambox skrev:
Kan du precisera vad som inte fungerar, snurrar inte hjulet eller beter sig klipparen konstigt när den klipper?

Om den hoppar fram som en hare och går ryckigt så kan det bero på att klippmotorns kol också behöver bytas. Detta fenomen hade jag på min gamla klippare och det tog ett bra tag innan jag kom på vad som var fel. Efter kolbyte på klippmotorn så försvann problemet.
Klippmotorns kol bytte jag förra året. Nya kol och fjädrar i den. Trots det stannar den. Nedräkning från 60 och utanför gräns. Ska se om jag ska försöka göra rent inne i encodern eller vad den heter. Den bara lägger av. Grannen såg att den vaggade fram när den går ut. Som om att det ena hjulet inte hänger med. Det är ett visst spel på ena hjulet. Ska öppna i morgon igen och kanske byta tillbaka till gamla fjädrarna som håller fast kolet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.