Kan man "såga" kakel med en sticksåg ? Jag håller på att kakla om köket och behöver en maskin eller något så att jag kan få av en fyrkantig bit av kaklet. Har testat med kakeltång och skärmaskin men kaklet får alltid sönder och blir fnasigt. Jag har en sticksåg det är därför jag undrar om det skulle funka. Alla tips är välkomna.
 
  • Gilla
kvcarlsson
  • Laddar…
star101 skrev:
Kan man "såga" kakel med en sticksåg ? Jag håller på att kakla om köket och behöver en maskin eller något så att jag kan få av en fyrkantig bit av kaklet. Har testat med kakeltång och skärmaskin men kaklet får alltid sönder och blir fnasigt. Jag har en sticksåg det är därför jag undrar om det skulle funka. Alla tips är välkomna.
Jag brukar använda vinkelslip med diamantklinga för kakel, det brukar bli toppen. Se till att spänna fast kakelbiten ordentligen dock! Jag vet att det finns blad för kakel till sticksåg, men jag har inte testat det. Dels för att vinkelslip funkar så bra, dels för att det känns lite tråkigt att skita ner sticksågen med kakeldamm.
 
Sticksåg med kakelblad är inget vidare. Vinkelkap med diamantskiva funkar hur bra som helst....
 
Det finns blad med hårdmetall för kakel att köpa på byggmarknaden. har kört med det. Det funkar ganska bra. beror säkert också på vilket kakel man har. Fas klart att vinkelslip med diamantklinga är bättre sålänge man inte behölver såga krokigt.
 
Sticksåg med kakelblad fungerar alldeles utmärkt... jag sågade hål för alla eldosor som inte hamnade mitt i plattorna med det...
 
Hepp! :p

Då jag testat kakelblad i sticksågen tyckte jag det var värdelöst. Men det var länge sedan, har kört med vinkelkap sedan dess....
 
Det går fint och såga rätt så krokigt och runt med vinkelslipen också, det kräver dock en del träning - och visst, riktigt alla former går inte att göra.
 
Dremel med frästillsats för kakel är perfekt för finlir.
 
Funkar med sticksåg och specialblad för kakel. Dock så bröt jag av ett par blad när jag svängde för snabbt, så jag rekommenderar andra lösningar som t ex vinkelslip, hålsåg för kakel.
 
Kakelblad till sticksågen är inget vidare om man har klinkers eller högkvalitativa kakelplattor. Så ett sätt att ta reda på om kakelbladen har någon chans skulle vara att du släpper ner en platta mot golvet, typ betong eller asfalt från midjehöjd. Blir det enstaka stora bitar så bör du överväga vinkelslip. Blir det fullt med småbitar så kanske kakelblad skulle fungera. Det är i alla fall vad min erfarenhet av stickisblad säger.
 
Jag har sågat en del kakel med sticksåg. Föredrar precis som många andra som svarat att köra så mycket som möjligt med vinkelslip, dammandet till trots.

Jag använde Bauhaus egna karbidbelagda sticksågsblad. De kallar märket typ Craftomatic eller något sådant. Inte helt dåliga, jag lyckades inte slita ut bladet trots att jag var tvungen att såga en hel del när jag kaklade badrummet.
 
använder ni någon form av gigg för kakelskärandet med vinkelslipen? Annars ser jag en vingel tolernas på +/- 5mm
 
Nimajneb skrev:
använder ni någon form av gigg för kakelskärandet med vinkelslipen? Annars ser jag en vingel tolernas på +/- 5mm
Jag kör efter linje, blir kanske inte riktigt lika bra som på metall, men vingligheten är mycket liten, snarare +/- 0,5mm än +/- 5mm.
 
"bakifrån" eller "framifrån"
???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.