C
Tyvärr föll ett av våra gamla äppelträd offer för stormen härom dagen och klövs på mitten.
Det var förvisso i dåligt skick, men då jag gärna vill behålla de gamla sorterna funderar jag på om man kan ta sticklingar om den halva som fortfarande står upp överlever till sommaren?

Jag läser lite om sticklingar, avläggare och temporär ympning. Någon som testat och har erfarenheter?
 
Sticklingar kan du inte ta, eftersom äppelträden växer på en annan stam/rot. Dvs den är inte rotäkta. Men man kan ta ympris. Det är så man gör ett äppelträd. Dvs man har en sort som är själva roten och en sort som är det som ger frukt.
Jag har bara ympat en gång och det var under min utbildning, för tusen år sedan. Jag föreslår att du antingen läser in dig på dagens rön när det gäller ympning eller ser om du kan få tag på någon äppelodlare som du kan fråga.

Jag vet inte om det är rätt tid att ta ympris men å andra sidan har du ju inget att förlora om trädet vält.

Du kan iallafall ympat in på ett annat äppelträd om du har ett. Då får du ett "familjeträd". Det har varit väldigt populärt i vissa perioder.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Jiji Jiji skrev:
Sticklingar kan du inte ta, eftersom äppelträden växer på en annan stam/rot. Dvs den är inte rotäkta.
Jag är inte helt säker på att de inte är rotäkta, det är gamla träd som sagt.
 
Ympning har använts för att föröka äpplen väldigt länge. Så det är sannolikt ympat. Sticklingar är ett alternativ om man vill ha rotäkta träd, det är dock inte säkert att det är lämpligt. Det är heller inte helt lätt att få sticklingar att ta sig vad jag förstått.

Det är rätt tid att ta ympris nu. Tyvärr är det försent att få tag i grundstammar. Men om du har något annat träd som det går att ympa in på är ju det ett alternativ.

Vet du vad det är för sort?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det är lite sent att ta ympris - borde tagits under januarivilan men du kan försöka. Det finns massor av råd på nätet - läs dem! Det är tex bra att ta riset från rätt plats i trädet. Kul att testa!

Jag är lat och beställde gammal sort från proffs - men då tog det också flera år att få min önskade sort!
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Vi har gjort en sortbestämning, tyvärr hittar jag inte igen papperna nu. Men det var rätt stor osäkerhetsfaktor. Träden torde planterats 1890-1900 någon gång.

Men inget hindrar ju att testa båda metoderna. Har en massa fruktträd så jag ympar nu, och blir det något av det som är kvar av trädet i sommar tar jag sticklingar då.
 
C cpalm skrev:
Jag är inte helt säker på att de inte är rotäkta, det är gamla träd som sagt.
De är inte rotäkta. Det är bara vildapel som är det, i princip.

Edit
Fruktträd och många prydnadssorter skapas genom ympning eller okulering. Det är en konst som i princip är lika gammal som trädgårdskonsten.

Äpplen är heller inte fröäkta. Att som Mobergs Kristina så ett astrakanäpple ger alltså med största sannolikhet inte ett nytt astrakan.

Testa att ta ympris nu. Förvara dem i kylen fram tills det träd du vill ympa fast dem på har börjat sava.

Hoppas att det funkar. Annars kanske någon granne har ett likadant träd som du som du kan ta ris i från nästa vinter.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bor du i närheten av Julita kan man där få ympris ympat på en bra rot av med olika egenskaper och kvalitet tex med olika växtsätt. Kostar några hundralappar och då får man garanterat ett nytt exakt likadant genetiskt träd.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C
Jiji Jiji skrev:
Hoppas att det funkar. Annars kanske någon granne har ett likadant träd som du som du kan ta ris i från nästa vinter.
Ja, att de inte är fröäkta känner jag till, däremot har jag också läst att ympning kom sent till Sverige. Uppehåller mig gärna vid ämnet lite längre då det är mycket intressant. Varför ympar man? Är det för att få en härdigare eller mer växtkrafig rot, eller är det av "effektivitetsskäl" - att det är svårt att få sticklingar från de förädlade sorterna att rota sig? Kanske t.o.m. omöjligt? Läste lite artiklar om rotäkta äpplen där det också påstås ge positiva egenskaper, så det verkar ju inte vara omöjligt. Beror kanske på sort?

Nä, det finns knappt några grannar här, än mindre några äppelodlande dito. Vet ju dessutom inte med säkerhet vad det är för sort, så därmed extra spännande att klona och bevara de gamla sorterna. Det är som sagt en gammal traditionell fruktträdgård med ett 15-tal äpple, päron, körsbär och plommonträd. Alla olika sorter. Trädgården hör till en herrgård så det var säkert väldigt påkostat och exklusivt när träden planterades. Med ett par undantag sjunger de allesammans sedan rätt länge tillbaka på sista versen, tyvärr. Så detta blir knappast den sista "räddningsinsatsen".

OK så man skall alltså ta riset nu och spara det till ympningen.

E Eklunda skrev:
Bor du i närheten av Julita kan man där få ympris ympat på en bra rot av med olika egenskaper och kvalitet tex med olika växtsätt.
Bra tips! Julita är inte så långt bort. Skall ringa och kolla med dem. Är det själva lantbruksmuseet du menar?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Man kan också okulera. Fruktträd. Det har jag gjort några gånger.

Ja man förökar fruktträd så här för att få en härdig stam. I vissa delar av Sverige "odlade" man vildapel. Oftast genom att man skötte marken runt självsådda träd. I Småland tex hade man det vi idag skulle kalla permakultur innan någon hade kommit på det uttrycket. Att förädla fruktträd var en konst som kom med munkklostren så det har varit känt länge i Sverige. Men gemene mann odlade inte förädlade fruktträd.

Vad kul att du har en massa gamla sorter. Du borde kanske ta och ympa de bästa på nya grundstammar innan de ger upp?

Själv har jag mest sävstaholm... Och jag gillar inte sävstaholm... Träden är väldigt misskött så jag håller på att se om jag kan få fason på dem och kanske ympa in några andra sorter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Jiji Jiji skrev:
Vad kul att du har en massa gamla sorter. Du borde kanske ta och ympa de bästa på nya grundstammar innan de ger upp?
Ja, det är så jag tänker. Någon som har tips på hur man kan driva upp nya träd på ett sätt så att de kan flyttas in i trädgården när de växt till sig? Planterar man dem i en stor "säck" av markduk?

Jo, det är kul med de gamla sorterna, men om man skall vara ärlig så är de med ett par undantag rätt anspråkslösa. Vi är inte heller särskilt förtjusta i äpplen, så det är framför allt rådjuren som har glädje av frukten. Tänkte förvisso ge mig på att göra must och cider någon gång i framtiden när det lugnar ner sig här, men annars handlar det framför allt om att bevara och renovera den gamla trädgården. Så okulering och sånt är inget som direkt lockar :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Du kan odla det så, eller i krukor och plantera om eller så kan du sätta de nya träden direkt i marken om du vill. Då gräver du en ring runt dem helst varje år. Och sen lägger du i jord i diket igen. På det sättet får trädet många nya tunna rötter. Gräv i kronans ytterkant. Om trädet ska stå lång tid innan det flyttar till sin nya plats kan du rent av gräva upp det och plantera om det någon gång.
 
C cpalm skrev:
Ja, att de inte är fröäkta känner jag till, däremot har jag också läst att ympning kom sent till Sverige. Uppehåller mig gärna vid ämnet lite längre då det är mycket intressant. Varför ympar man? Är det för att få en härdigare eller mer växtkrafig rot, eller är det av "effektivitetsskäl" - att det är svårt att få sticklingar från de förädlade sorterna att rota sig? Kanske t.o.m. omöjligt? Läste lite artiklar om rotäkta äpplen där det också påstås ge positiva egenskaper, så det verkar ju inte vara omöjligt. Beror kanske på sort?

Nä, det finns knappt några grannar här, än mindre några äppelodlande dito. Vet ju dessutom inte med säkerhet vad det är för sort, så därmed extra spännande att klona och bevara de gamla sorterna. Det är som sagt en gammal traditionell fruktträdgård med ett 15-tal äpple, päron, körsbär och plommonträd. Alla olika sorter. Trädgården hör till en herrgård så det var säkert väldigt påkostat och exklusivt när träden planterades. Med ett par undantag sjunger de allesammans sedan rätt länge tillbaka på sista versen, tyvärr. Så detta blir knappast den sista "räddningsinsatsen".

OK så man skall alltså ta riset nu och spara det till ympningen.


Bra tips! Julita är inte så långt bort. Skall ringa och kolla med dem. Är det själva lantbruksmuseet du menar?
De har en liten handelsträdgård på området som fixar sånt!
 
..... minner mig om att jag aldrig kom till skott att ta med mig ris från det pampiga Röda Gravensteinerträdet innan jag flyttade från min förra trädgård ... äpplena var mycket mycket godare än från de träd som finns i handeln ...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.