Har planterat några rätt så stora fina vinbärsbuskar. De är så frodiga och har så pass många grenar att jag redan nu funderar på att offra någon topp på varje buske för att föröka dem. Alltså knipsa av och sätta i en "snäll" jord under plast?

De inköpta buskarna är som sagt frodiga men helt grön och har inga eller mycket lite förvedade stammar.

Åsikter om detta? är det några problem? Borde jag vänta något år eller kan jag köra på som jag tänkt?
 
BirgitS
Jag brukade klippa mina vinbärsbuskar i februari/mars (Stockholm) och då satte jag de avklippta grenarna i vatten. Alla fick inte rötter men en del och de planterade jag ut på sensommaren. Men visst borde det gå på nya grenar också.

Tänk på att om du toppar grenar så kommer de att grena sig just där och det kan bli lite upp- och nervänd kvast av det. Jag klippte t ex hängande grenar eller för att föryngra och klippte därmed långt ner för att trigga igång nya grenar nerifrån.
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
Inga problem. Jag tog några smågrenar som brutits av och gav dem en ny snittyta, Sedan satte jag ner dem direkt i jorden. Två av tre rotade sig och nu är det en fin buske som växer så det knakar 😃!
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
Jag brukar oxå klippa och ställa de i vattan, rumstemperatur och i slugga i ett par veckor till det syns vita småa rötter (ju mer ännu bättre) men inte mer än 3 veckor. Sen planterar jag först i kruka och får stå i skugga i en vecka och sen till gården.
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
Uppdatering trådstarten.
Har nu klippt en topp på röd- respektive svartvinbärsbusken och satt i fuktig lätt jord.
Men frågan är hur jag gör med bladen. Har tagit bort ett par av de största bladen och låter ett par mindre vara kvar för att förhållandet mellan de ännu obefintliga rötterna och bladverket inte ska vara så ojämt. Är det rätt tänkt? Ska jag ta bort nästan alla blad eller kunde jag ha haft alla kvar? Åsikter på det?
 
Det låter rätt ätnkt, även om jag personligen hade satt dem i vatten först.

Enklast är annars att föröka dem med avläggare, dvs man böjer ner en gren till jorden och lägger en sten på. Det bildas då rötter på grenen och man får garanterat en ny planta.

Normalt sett toppar man ju inte vinbärsbuskar utan glesar bort de gamla grenarna, det är dessa man först gör avläggare ifrån.
 
Har läst om "vika ner gren-metoden", som låter bra.
Vad gäller toppning-glesnings-frågan så är den här operationen lite improviserad och stressad pga att jag bara har ett fåtal färska buskar och vill snabbstarta förökningen. När de första jag nu har har satt sig och växt till sig så kommer jag att som du säger använda utglesade grenar osv.
 
Uppdatering. På vissa sidor förekommer det uppgifter om att det bör finnas en förvedad stam när man tar sticklingar. I fallet med mina vinbär är de dock ännu bara gröna och ganska mjuka. Men nu är så att säga tärningen kastad och inte mycket att göra något åt än att vänta och se.

Ska man sätta plast över?
 
BirgitS
Ja, det är bra med plastpåse över tills de har rotat sig, men det ska inte vara tätt utan luftigt.
 
Uppdatering. Börjat skjuta nya blad så det verkar ha funkat. Är det Ok att sätta ut dem om några veckor/någon månad i jorden de ska växa i så de åtminstone hinner acklimatisera sig före hösten?
 
BirgitS
AxelAxel skrev:
Uppdatering. Börjat skjuta nya blad så det verkar ha funkat. Är det Ok att sätta ut dem om några veckor/någon månad i jorden de ska växa i så de åtminstone hinner acklimatisera sig före hösten?
Ja, men du behöver låta dem vänja sig gradvis med sol, vind och varierande temperaturer, dvs börja med att ta ut dem en timme i ett skuggigt och stilla hörn och sen öka på tid, sol och blåst allt eftersom under två veckor.
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
Låter som en rimlig taktik för att minska riskerna. Så får det bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.