Hej kan någon kunnig hjälpa mig
Har köpt induktionshäll från ikea.
https://www.ikea.com/se/sv/p/trevlig-induktionshaell-ikea-300-svart-50467835/

Skall anlita en elektriker, men vill helst att han kopplar hällens sladd i en stickkontakt.
Vet någon här om denna stickkontakt funkar för min induktionshäll?

https://www.bauhaus.se/perilexstick...Nsa0MGbdIueQJ7vRZb47IILFS30MN9AxoCFoEQAvD_BwE


Vill helst ha stickkontakt då en köksrenovering kommer inom några år.
De står 400v på stickkontakten men hällen är 230v.
Kan någon kunnig hjälpa mig
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Vad har du för ström i huset/lägenheten?
Trefas -> Perilexdon 16A som du länkar till.
Enfas -> Norwesco-don, ett enfasdon som tål mer ström.
 
  • Gilla
umit1990
  • Laddar…
Precis en sådan brukar det vara till 3-fasspisar och dylikt. Men 3-fas är inget man får pilla med själv, och elektrikern kan föredra att använda eget material som denne känner till.

Säg att du vill ha ett uttag och en stickkontakt, troligen 3-fas när du ringer elektrikern. Om du köper material själv så spara kvittot och öppna inga förpackningar.
 
  • Gilla
umit1990
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad har du för ström i huset/lägenheten?
Trefas -> Perilexdon 16A som du länkar till.
Enfas -> Norwesco-don, ett enfasdon som tål mer ström.
Fotografen Fotografen skrev:
Vad har du för ström i huset/lägenheten?
Trefas -> Perilexdon 16A som du länkar till.
Enfas -> Norwesco-don, ett enfasdon som tål mer ström.
Kan inget av ström.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_electrolux-lkr64001sw-spis-60-cm-1332669.html
Har en likadan spis monterad hemma idag på ett perilex uttag 400v.
 
M multix skrev:
Precis en sådan brukar det vara till 3-fasspisar och dylikt. Men 3-fas är inget man får pilla med själv, och elektrikern kan föredra att använda eget material som denne känner till.

Säg att du vill ha ett uttag och en stickkontakt, troligen 3-fas när du ringer elektrikern. Om du köper material själv så spara kvittot och öppna inga förpackningar.
Blir bara glad om han hämtar ett uttag själv.
Ringde föreningen igår för att få en elektriker hem skickad, men hon sa att elektriker kommer två gånger för att koppla induktionshäll. Första gången för att dra sladd och andra gången för att koppla. Det va så hon trodde de gick till.
Vill helst att han kommer en gång och kopplar en stickpropp och går
 
U umit1990 skrev:
Blir bara glad om han hämtar ett uttag själv.
Ringde föreningen igår för att få en elektriker hem skickad, men hon sa att elektriker kommer två gånger för att koppla induktionshäll. Första gången för att dra sladd och andra gången för att koppla. Det va så hon trodde de gick till.
Vill helst att han kommer en gång och kopplar en stickpropp och går
Det låter som att hon har varit med om en elektriker som inte hade rätt grejer med sig första gången. Om elektrikern vet vad det är som ska kopplas in och kan ta med rätt grejer räcker det med ett besök. Det är ju inte så att sladden behöver ”vila” innan den kopplas in.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det låter som att hon har varit med om en elektriker som inte hade rätt grejer med sig första gången. Om elektrikern vet vad det är som ska kopplas in och kan ta med rätt grejer räcker det med ett besök. Det är ju inte så att sladden behöver ”vila” innan den kopplas in.
Tack för svar
 
Jag tycker att du går tillbaka till Ikea och skäller på dem för att de säljer hällar utan stickpropp. Det bör du kunna få med dig, monterad och klar, utan extra kostnad!
 
  • Haha
Bus1t
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att du går tillbaka till Ikea och skäller på dem för att de säljer hällar utan stickpropp. Det bör du kunna få med dig, monterad och klar, utan extra kostnad!
Alla hällar ute på marknaden säljs utan kotakt. Så jävla irriterande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.