Hej!

Jag behöver ström i taket till en pryl med vanlig stickkontakt. Befintligt kablage finns bakom en lucka jag skruvade bort (se bild). Jag kan inget om el. Kan man använda detta på något sätt för ändamålet?

Hälsningar Andreas
 
  • En öppen eldosabox i vägg med synliga kablar och WAGO-klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa i tak med elektriska ledningar anslutna till två transparenta klämmor, på en målad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det borde vara möjligt.
 
  • Gilla
andreasolovsson
  • Laddar…
A andreasolovsson skrev:
Hej!

Jag behöver ström i taket till en pryl med vanlig stickkontakt. Befintligt kablage finns bakom en lucka jag skruvade bort (se bild). Jag kan inget om el. Kan man använda detta på något sätt för ändamålet?

Hälsningar Andreas
Dock så passar inte ett vägguttag i den dosan, men om du sätter ett lamputtag och byter stickpropp så är det inga problem.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man kan sätta en sån här om man vill ha vanliga uttag direkt

[länk]

Jag tror också att ett normal Elko RS envägsuttag kan monteras på snedden men där är jag inte lika säker.
tommib tommib skrev:
Man kan sätta en sån här om man vill ha vanliga uttag direkt

[länk]

Jag tror också att ett normal Elko RS envägsuttag kan monteras på snedden men där är jag inte lika säker.
Stickkontakten får gärna gömma sig i det hålet så jag kan skruva tillbaka den täckplattan, det skulle se bäst ut helt klart. Tack för tipset!
 
Varför går den bruna ensamt vidare, till en omkopplare?
 
H hapazard skrev:
Varför går den bruna ensamt vidare, till en omkopplare?
Ingen aning :) Men den plastkontakten som har en blå och brun kabel i sig? Vad kan man koppla in i den?
 
Finns väl ingen kontakt på dina bilder där både blå och brun kabel är anslutna? Om de är i samma "kontakt" så får du en kortslutning och säkringen går.
 
Det är en wago221. Du kan koppla in valfri ledare i dem. Lämpligen tas de bort och sladdarna monteras i din kontakt.
 
  • Gilla
andreasolovsson
  • Laddar…
R roli skrev:
Finns väl ingen kontakt på dina bilder där både blå och brun kabel är anslutna? Om de är i samma "kontakt" så får du en kortslutning och säkringen går.
Ja det ser skumt ut, OM det verkligen sitter en blå och en brun i samma wago, så har du en installation med underliga färgval.

Det går troligen att ordna någon form av uttag. Men du bör låta någon mer kunnig titta på detta.
 
Såhär kan man göra för att driva en router och extra kylfläkt. Det utanpåliggande uttaget täcker den bakomvarande dosan som ett lock. Kanske inte den mest eleganta lösningen men vem går och tittar upp i taket jämt och ständigt?

Ett utanpåliggande eluttag monterat på en vägg med ansluten router och kylfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andreasolovsson
  • Laddar…
Det blir ju lätt rörigt när ALLT kallas för kontakter (y):cool:
 
Det finns många olika "kontakter" vanligast är nog i alla fall lyskontakter och väggkontakter sedan finns det ju en mängd kontakter som man sätter på sladdar och ofta stoppar in i just väggkontakten. :D
 
Tycker att det bara är den blå.
Och att brun bara passerar dosan.
Närbild på en genomskinlig skarvklämma med blå och brun tråd i en eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E elmont skrev:
Det finns många olika "kontakter" vanligast är nog i alla fall lyskontakter och väggkontakter sedan finns det ju en mängd kontakter som man sätter på sladdar och ofta stoppar in i just väggkontakten. :D

Jo, så är det väl men i min värld så heter ingenting kontakt förutom i min kontaktlista i telefonen. Allt som det pratas om har ju riktiga namn och nästan ingenting heter ju egentligen "kontakt" :p(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.