Fick den goda idén att göra rent min 4-åriga altan med högtryckstvätten. Hade ingen speciellt altantvätt utan spolade bara på som vanligt. Förmodligen spolade jag lite väl nära och med för högt tryck då stickor revs upp och altanen blev helt stickig. Klantigt och surt, men man lär sig av sina misstag :)

Frågan är om det brukar "mjukna" och lossna/försvinna av sig självt eller om jag måste krypa runt med sandpapper över hela altanen?
Är det någon som lyckats med samma misstag som mig?
 
Det är just därför man inte ska använda högtryckstvätten på altanen. En vanlig rotborste på skaft och vanligt såpvatten fungerar bättre och förlänger livet på din trall.

Nu finns ingen återvändo utan du behöver slipa hela altanen med sandpapper. En slipmaskin underlättar jobbet avsevärt :)
 
Jag skulle testa med rotborsten innan slipning, du bör få bort ganska mycket stickor med hjälp av en ordentlig tvättning med rotborste.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är just därför man inte ska använda högtryckstvätten på altanen. En vanlig rotborste på skaft och vanligt såpvatten fungerar bättre och förlänger livet på din trall.

Nu finns ingen återvändo utan du behöver slipa hela altanen med sandpapper. En slipmaskin underlättar jobbet avsevärt :)
Ja jag vet ju nu att man inte bör använda högtryckstvätten :)

De små stickor som brukar kunna bli vid skruvarna när man skruvat altan brukar ju försvinna av sig självt så hade hoppats på att de kunde göra de nu också... men de måste kanske till slipande alltså... hmm.

M marka skrev:
Jag skulle testa med rotborsten innan slipning, du bör få bort ganska mycket stickor med hjälp av en ordentlig tvättning med rotborste.
Ja de kan ju va värt att testa.
De är ju inte lika illa över hela altanen så de kan kanske gå,.
Kanske ska testa när de är torrt, blött kanske bara gör de värre.
 
Ett annat bra sätt är att låta barnen springa omkring barfota på den så är det bara en tidsfråga innan den är fri från stickor igen.

Jag tror inte det blir värre om du kör med rotborste blött eller torrt, det är ju bara att testa på en fläck vilket som är effektivast, det kanske lossnar bättre när det är blött eller tvärtom :)
 
danne9 danne9 skrev:
Ja jag vet ju nu att man inte bör använda högtryckstvätten :)
Man lär ju sig bäst av sina misstag :).
 
M marka skrev:
Jag skulle testa med rotborsten innan slipning, du bör få bort ganska mycket stickor med hjälp av en ordentlig tvättning med rotborste.
M marka skrev:
Ett annat bra sätt är att låta barnen springa omkring barfota på den så är det bara en tidsfråga innan den är fri från stickor igen.

Jag tror inte det blir värre om du kör med rotborste blött eller torrt, det är ju bara att testa på en fläck vilket som är effektivast, det kanske lossnar bättre när det är blött eller tvärtom :)
Får bjuda över grannungarna på saft och bullar... fast de kan ju tolkas konstigt om ja inte har några egna haha :)
mexitegel mexitegel skrev:
Man lär ju sig bäst av sina misstag :).
Ja så är de verkligen. Ja borde ju fattat... kan ja tycka så här efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.