Vi har en skånelänga med tegeltak och under finns "bara" ett gammalt sticketak/spåntak. Nu ska vi inreda ovanvåningen och det känns såklart lite osäkert att det inte finns en vattentätt back-up under pannorna. Samtidigt är det ju ett onödigt arbete att plocka ner alla pannorna för att lägga papp, om jag lika gärna kan åtgärda problemet från insidan. Har precis hört om någon som satte oljehärdad masonit från insidan (och läst att de flesta gör det från utsidan) - är det ett bra alternativ eller finns det andra? Spontant känns det ju som att det inte blir något skydd precis utanpå takstolarna - där kommer man ju inte åt från insidan. Kan tillägga att jag föredrar miljövänliga material (i vart fall ur det perspektivet passar ju masoniten bra).

Ni som gjort liknande projekt, skriv gärna också hur/med vad ni sedan fortsatte tills färdiga rum :)
 
Ingen som har input på lösningar från insidan? Eller är det inte görbart? Är såklart inte ute efter en genväg som blir en senväg, utan det måste vara en lösning som håller i 50+ år.
 
ElleH ElleH skrev:
Är såklart inte ute efter en genväg som blir en senväg, utan det måste vara en lösning som håller i 50+ år.
Isåfall är det råspont och underlagspapp utifrån som är den mest beprövade och hållbara lösningen
 
En del av vårt hus var gjord på detta sätt. Men man hade bara spikat fast masoniten i läkten under spåntaket där masoniten var skarvad. Vårt spåntak var i väldigt dåligt skick så det kom in mycket regn och snö ovanpå masoniten, vilket gjorde att läkten ruttnade och masoniten släppte. Ska du sätta masonit från insidan så se till att den är lite böjd mellan takstolarna så att du får en "ränna" där ner mot takfoten. Samt sätt tvärgående läkt/reglar på undersidan av masoniten mellan takstolarna som håller masoniten på plats. Så hos oss höll det inte 50 år och är numera omgjort med råspont och papp.
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
Det verkar vara en osäker lösning att köra från insidan. Jag får fundera en vända till...
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Masonit (oljeboard) ovanpå sticketaket fungerar fint. Betydligt snabbare, enklare och billigare än byte till råspont och takpapp.
Skånelängor har ju branta tak så det blir aldrig ngt vatten stående.
Se bara till att sticketaket är luftat på undersidan.
Oljeboard för tak finns i olika tjocklekar, och som alltid är kraftigast (och dyrast) bäst.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Masonit (oljeboard) ovanpå sticketaket fungerar fint. Betydligt snabbare, enklare och billigare än byte till råspont och takpapp.
Skånelängor har ju branta tak så det blir aldrig ngt vatten stående.
Se bara till att sticketaket är luftat på undersidan.
Oljeboard för tak finns i olika tjocklekar, och som alltid är kraftigast (och dyrast) bäst.
Tack för svar! Ok, det låter ju som en bra mellanväg. Helst hade jag ju gjort något så att jag slapp ta ner takpannorna, men det verkar lurigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.