Hejsan

Håller på och jagar en bra stereo till det tilltänka multi-room system vi förmodligen kommer att bygga. (Se skiss på högtalarsystem nedan)

Det jag undrar nu är vilket märke/system man ska köpa in för att få ut det bästa av systemet men enda inte punga ut med en förmögenhet på ett stereosystem. (hade tänkt mig CD+Radio+Reciver för max 10.000 kr)

Helst skulle jag vilja ha en vägghängd stereo med allt-i-ett, men som jag har förstått det så funkar ingen av de små system detta, och måste då köpa t ex ett B&O system för många kronor :(

Jag är ingen HiFi fantast, och inte heller jättekräsen när det gäller ljudet, men visst, det ska låta bra, så inget microsystem, för 998 kr direkt! Sen ska man kunna koppla in TV/DVD´n och få ut surround såklart...

Har ni några bra förslag på "paket" för att driva detta?

skiss.jpg

/ Fredrik
 
Vilken budget har Du? Du skall ju leva med systemet i många år så det kan vara värt att lägga några kronor.

Har alltid kört B&O själv och det behöver inte bli så oerhört dyrt (relativt.) Det enda vettiga integrerade systemet för ljud och bild.  Är dock irriterad på in i h-vete på deras bild lösningar både kvalitets- och prismässigt. 140 tkr för en plasma som inte håller måttet mot t ex Pioneers eller t o m Panasonics skärmar. Tyvärr får jag är verkligen en B&O fantast. Kolla på högtalare, linkare, etc på blocket.

Just nu har jag köpt in ett komplett Bose LS 48 system, med två par 191 högtalare (Inbyggnad för tak) och 1 par 251 högtalare för uteplatsen. (4 zoner för musik) Samt lite extra fjärrkontroller, högtalarkablage & installationskit. Betalade 60 tkr för allt efter jag förhandlat klart. Ett svenskt system och inget modifierat USA eller UK system som ofta finns till salu.
 
visst vore det läckert med ett B&O eller BOSE system, men det är på tok för dyrt för mig. Själva cd/radio/reciver bör inte komma över 10.000 kr. Regeringen skulle aldrig tillåta ett inköp av en stereo för över 10.000 kr och jag själv känner inte att jag är sån fantast att jag behöver en stereo för mer pengar.

Sen tillkommer förståss själva anläggning för distrubution av ljudet till högtalarna mm. Och det blir antingen EIB (ska köra EIBs system för dimmers mm) eller ett från Altavox eller Tutondo.

/ Fredrik
 
piliz skrev:
visst vore det läckert med ett B&O eller BOSE system, men det är på tok för dyrt för mig. Själva cd/radio/reciver bör inte komma över 10.000 kr. Regeringen skulle aldrig tillåta ett inköp av en stereo för över 10.000 kr och jag själv känner inte att jag är sån fantast att jag behöver en stereo för mer pengar.

Sen tillkommer förståss själva anläggning för distrubution av ljudet till högtalarna mm. Och det blir antingen EIB (ska köra EIBs system för dimmers mm) eller ett från Altavox eller Tutondo.

/ Fredrik
men köp ett mindre bose system och skit i u-music etc. När Du förhandlat klart har Du fått ner det priset 25%. Hon köper säkert mindre kablar, snyggare design, etc. Sen får du ju med ett hemmabiosystem inkl DVD och 5 högtalare i vardagsrummet. LS 18 ex.vis ligger på 24.9 listpris.

Förstärkare per rum 3.5 tkr listpris. högtalare kan Du ansluta vad som helst men säg 4-5 tkr/par. (Bygg ut efterhand men förbered)

Ett av Bose systemet heter 3-2-1 som är virtuellt 5.1 ljud kostar listpris 9.9, 13.9 respektive 17.9 tkr.

Tror pengarna är värt det.
 
30 papp för systemet känns lite mycket ändå, även om man skulle vilja ha det.

Plockade ihop ett system från Harman Kardon:

Harman/Kardon - HK-970 3.990 kr
Harman/Kardon - DVD-22 regionsfi 2.490 kr
Harman/Kardon - TU-970 3.490 kr
totalt: 9.970 kr

http://www.referenceaudio.se/

Kanske ligger det i överkant också, men det är ett snyggt paket!

Sen kopplar man ihop det systemet med de högtalare som ska monteras i taket. Då borde det bli ett vettigt system för vettiga pengar!?

/ Fredrik
 
Hej,

De flesta HK receivrar har något som heter A-bus. Detta är ett system där du kopplar till en cat-5 kabel från receivern ut till de andra rummen. I en dosa sitter sedan en 8W förstärkare med volymkontroll och mottagare för IR signaler. Gör att du kan styra stereon från ex. vardags rum och lyssna på något annat där än vad du gör i ex. badrummet.

Tror nog du kan få tag på a-bus i Sverige som tillbehör, annars finns det ex. på www.smarthome.com. Direktlänk (http://www.smarthome.com/8340.HTML)

Tycker nog det skulle passa dig perfekt. Slipper du dessutom dra "högtalarnivå" långa sträckor.

Jag har skrivit lite om det innan ...

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1105194955
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1088551494
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1043923937;start=193#193

 
Hej,
om man inte är ute efter YPPERSTA HiFi-kvalitet så är ju ett flexibelt och prisvärt alternativ att lagra musiken på dator och sedan satsa på någon av alla de mediauppspelare som finns (t.ex Netgear, Pinnacle etc.)

Då får man ju möjlighet att helt oberoende av varandra spela upp musik, film etc.

Har man bredbandsuppkoppling får man ju dessutom en enorm uppsjö radiokanaler (inkl. de svenska) på köpet.

Allt som behövs är ju nätverk och lokalt placerade förstärkare alt. aktiva högtalare.

M.v.h.
 
Det finns massor med lösningar på detta. Min uppfattning är att A-Buss aldrig slagit igenom. Men vilket system du skall välja beror lite grann på var Du bor och typ av hus också.

OM Ni bor med havsutsikt i ett suveränt läge med ett fint hus, klart Ni skall investera i B&O, Bose eller liknande då. För att göra en värdehöjning på det. Äh, kräver en längre utläggning men några kanske fattar... ::)

Målgruppen som köper exklusivare hus villl gärna ha B&O, Gaggenau, etc. Och det är faktiskt relativt små pengar i sammanhanget extra.

Mkt tveksam till att man ur den aspekten vill ha Dlink, pinnacle, etc.

Bara ett tips. Och som jag ser det.
 
Håller nog med om att A-bus "aldrig slagit igenom", fast det har å andra sidan inget annat heller.

Däremot finns A-bus en del och för 7000 kronor får du en sats för 4 rum inklusive förstärkare och fjärstyrning för 4 olika källor.

Jag är faktiskt tveksam till att sådana här system ökar värdet på huset. Vare sig det rör sig om B&O, A-bus eller intelligenta system som IHC/EIB etc. Helt enkelt för att vi bara är i början av denna utvecklingen. Om 5-10år (när det är dags att sälja?) så är både B&O, A-bus, EIB etc helt omoderna och föråldrade.

Alla systemen på marknaden idag är väldigt simpla och ofta slutna till en tillverkare.

Gå på vad du BEHÖVER idag, tänk till lite vad gäller tomrör. Ta hela investeringen som en kostnad som du inte får igen och fundera inte på någon som helst värdeökning.

IMHO.


 
Delar inte Din uppfattning överhuvudtaget.

OM man har ett hus med rätt läge, dvs ett i övre prisklassen, så förväntar sig köpare ett antal saker. Har själv sålt ett hus (dyrt) där i princip ALLA köpare tittade på standarden på husen. Inte för att dom kunde något om det egentligen utan mer för att dom kände igen grejorna. Lite status tänkande självklart.

B&O, eget larm, Gaggenau, Ballingslöv, äkta Jacuzzi, ångbastu, styrning, etc. (Det tilltalade Mercedes målgruppen.) ;-) Och merkostnaden var kanske 200 tkr men utfallet betydligt bättre.

Avseende vilken styrning det är, så tror jag utseendet på strömbrytare är viktigare. Målgruppen vet inte ett skit om EIB, IHC, etc. Men fascineras av styrningen i sig.

I en mer normal villa som så tror jag det är svårare att få igen pengarna. I en dyrare/exklusivare tror jag det är en förutsättning många gånger.
 
TLovskog skrev:
Håller nog med om att A-bus "aldrig slagit igenom", fast det har å andra sidan inget annat heller.

Däremot finns A-bus en del och för 7000 kronor får du en sats för 4 rum inklusive förstärkare och fjärstyrning för 4 olika källor.

Jag är faktiskt tveksam till att sådana här system ökar värdet på huset. Vare sig det rör sig om B&O, A-bus eller intelligenta system som IHC/EIB etc. Helt enkelt för att vi bara är i början av denna utvecklingen. Om 5-10år (när det är dags att sälja?) så är både B&O, A-bus, EIB etc helt omoderna och föråldrade.

Alla systemen på marknaden idag är väldigt simpla och ofta slutna till en tillverkare.

Gå på vad du BEHÖVER idag, tänk till lite vad gäller tomrör. Ta hela investeringen som en kostnad som du inte får igen och fundera inte på någon som helst värdeökning.

IMHO.
För att göra en prisjämförelse motsvarande din så kostar varje zon cirka 3 tkr extra per rum med B&O eller Bose. Högtalare tillkommer. Extrakostnaden ligger i grundsystemet beroende på vad man vill ha (B&O t ex). (Bose från 10 - 55 tkr)

Prisskillnaden blir alltså 7 tkr eller 12 tkr. Man får ju fråga sig om vad som är prisvärt. Vill man inte lägga 5 tkr extra så kanske man skall hoppa över det.

Sen tillkommer högtalare för båda systemen. Förutsätter att man väljer likvärdiga.

Fjärrkontroller ligger på 1-2 TKR beroende på modell och vilket system man väljer.

Kablage är B&O dyrare men 100 m link kabel kostar cirka 3000 TKR. Bose monteras centralt så där är det högtalarkabel som kostar. Från 10-100:-/m.

Ett Pinnacle system eller något målgruppen inte känner till, höjer inte attraktionsvärdet för målgruppen.
 
Köper ditt resonemang om det gäller ett helt koncept med allt i creme de la creme (fast ballingslöv ... är det exklusivt) och säljer det idag.

Min poäng var nog snarare att vi står precis i början av en "revolution" i underhållning/komfort i hemmen. Idag vet man inte riktigt vilken lösning som kommer gälla. Det myllrar av olika idéer inom området och det enda jag är säker på är att B&O, AMX, Niles, Audioplex och alla andra system inte håller (som de är idag) om 5-10år. Så för den skull är nog inget vi tillför våra byggen idag speciellt värdehöjande för framtiden.

Jag instämmer med många att B&O är bland det snyggast designmässigt som finns. Har god funktionallitet. Tillhör pionjärerna med sin Master Control Link (kom mitten 80 talet om jag inte minns fel). Men, nyheterna kommer raskt nu och tekniskt är dessa system redan föråldrade. De kommer inte kunna leverera vad man förväntar sig inom en snar framtid.

ZonAudio är en annan spelare som haft framgång i USA med sitt system. http://www.zonaudio.com/.
 
piliz skrev:
...inte punga ut med en förmögenhet på ett stereosystem....

...Jag är ingen HiFi fantast, och inte heller jättekräsen när det gäller ljudet, men visst, det ska låta bra

/ Fredrik


Jag tror iofs att ni missar målet en aning.

Streaming via nätverk i kombination med bra förstärkare och framförallt bra högtalare ger otroligt mycket för pengarna.

Sådana lösningar har i vissa avseenden bättre funktionalitet och fler möjligheter än vad t.ex. BO eller Bose kan erbjuda.

Vad gäller design är ju finessen med sådana lösningar att man kan göra dem i princip osynliga vilket jag tycker är den optimala designen...

Arbetar man utifrån principen att man lagrar media (musik, film, bilder etc) centralt i huset och sedan spelar upp media lokalt utifrån sina behov i just det aktuella rummet öppnar sig många möjligheter till mycket rimliga kostnader, IMHO...

M.v.h. Jbr
 
jbr skrev:
Jag tror iofs att ni missar målet en aning.

Streaming via nätverk i kombination med bra förstärkare och framförallt bra högtalare ger otroligt mycket för pengarna.

Sådana lösningar har i vissa avseenden bättre funktionalitet och fler möjligheter än vad t.ex. BO eller Bose kan erbjuda.

Vad gäller design är ju finessen med sådana lösningar att man kan göra dem i princip osynliga vilket jag tycker är den optimala designen...

Arbetar man utifrån principen att man lagrar media (musik, film, bilder etc) centralt i huset och sedan spelar upp media lokalt utifrån sina behov i just det aktuella rummet öppnar sig många möjligheter till mycket rimliga kostnader, IMHO...

M.v.h. Jbr
Jätteintressant! Har du lust att utveckla det? Gärna med kostnadsjämförelse också.
 
om man inte är ute efter YPPERSTA HiFi-kvalitet så är ju ett flexibelt och prisvärt alternativ att lagra musiken på dator och sedan satsa på någon av alla de mediauppspelare som finns (t.ex Netgear, Pinnacle etc.)
Men om man ÄR ute efter yppersta ljudkvalite så kan man ändå lösa det med streaming.

Jag är rätt kräsen när det gäller ljud, så jag har lagt av med MP3:surprised:r. Istället lagrar jag alla mina skivor på en server i FLAC-format (lossless komprimering).

Jag spelar upp ljudet via Squeezebox (www.slimdevices.com). Squeezebox har egen display så det behövs ingen dator eller TV för att se vad man lyssnar på, söka, etc. Däremot behövs en förstärkare alt. aktiva högtalare.

Om du är väldigt kinkig med ljudet (som jag) så kan du köpa en separat DAC (DA-omvandlare) och använda digitalutgången på SB:n. Den nya Squeezebox 2 ska iofs ha en väldigt bra DAC internt (har inte lyssnat på den).

SB finns för både trådbunden Ethernet och trådlös.

Jag har f.n. en Squeezebox i vardagsrummet och en i stora badrummet. Snart har jag en i snickarverkstaden och nästa sommar ska jag bygga bastu - givet med SB där också!

edit:
Här finns den om du inte vill ta hem själv från USA:
www.domesticsystems.se

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.