Hej!

Håller på att bygga ett stort fristående garage.
Ska ha 5.1 system i garaget. Kabel dragen och högtalare uppsatta.
Problemet är att jag behöver en reciever som får plats i ett köksöverskåp.
Finns det några små 5.1:surprised:r?

Har hela tiden tänkt köpa Pioneer 922 men den är för stor och får husera på vinden i värsta fall och styras via app.
 
Varför 5.1, vill du inte bara lyssna på musik? Musik ska spelas i stereo (med eventuell subbas).
 
För 5-6 år sedan var jvc's och Sony's enklare receivrar ganska grunda vill jag minnas.
Hur de ser ut idag vet jag inte då jag lämnat branchen...eller om de ens var grunda nog då.

Jag undrar också över 5.1 behovet, men du kanske vill kunna visa film i garaget?

Edit: du kanske kan hänga den snett?
Ventilationen blir ju lidande, men ska du inte spela för grannarna eller har högtalare som är svårdrivna så brukar de ju inte bli så varma.
Det kanske till och med går att lösa med en liten fläkt?
 
Redigerat:
Jag har en Onkyo TX-SR308 i överskåpet...
 
Kolla på Marantz NR serie
 
Får du inte plats om du tar en "vanlig" och ställer den på sidan istället för på tassarna? Eller gör ett nytt fäste...
 
Varför jag väljer 5.1 är helt enkelt att jag har fått ett himla bra pris på ett system som heter Monitor Audio Apex 5.1, det verkar ha fått bra betyg i tester. Litet system som inte tar nån plats.

Men jag ska kolla de förstärkarna ni nämnde och se om nån är så grund så det funkar.
 
Är det musik/prat som ska spelas i högtalarna så skulle jag råda dig till att skippa centerhögtalaren och köra ut stereo i de andra 4. Du klarar dig Mao med en stereoreceiver bara den har utgång för suben.
Musik i flerkanalsläget brukar låta ganska konstigt om du inte sitter stilla i en soffa t.ex.
Det finns visserligen ofta något läge som ger "5 Channel stereo" eller liknande i surroundreceivrar om du prompt vill använda centern också, men det är inget jag skulle fläka mig efter.
Bättre isf att lägga pengarna där de gör större nytta.
Marknaden för små stereoreceivrar är ju dessutom bra mycket större.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Saab 9-5 Aero skrev:
Varför jag väljer 5.1 är helt enkelt att jag har fått ett himla bra pris på ett system som heter Monitor Audio Apex 5.1.
Måste vara ett v​äldigt bra pris då. Kostar ju runt 30 papp annars. Grattis i så fall ;-)

Men kanske kolla att de tål fuktigare miljö innan du installerar?
 
Saab 9-5 Aero skrev:
Varför jag väljer 5.1 är helt enkelt att jag har fått ett himla bra pris på ett system som heter Monitor Audio Apex 5.1, det verkar ha fått bra betyg i tester. Litet system som inte tar nån plats.

Men jag ska kolla de förstärkarna ni nämnde och se om nån är så grund så det funkar.
Varför ett så pass dyrt system i ett garage...? Måste ju finnas massor av andra system som duger gott i ett garage som kostar en bråkdel.
 
Har köpt systemet och fick det för strax över 20. Blev en lite större Pioneerreciever som inte va så grund men jag löste det med annat väggskåp.

Så totalt kommer stereobygget i garaget hamna under 30.
 
Jag gillar att du satsar på välljud, även om jag tycker att det låter som smått galna summor för att ha i garaget:wow:.
Men du kan väl lova mig att du åtminstone testar att seriekoppla båda "högerhögtalarna", båda "vänsterhögtalarna", kopplar dem till höger, resp. vänster fronthögtalarutgång, och provlyssnar i stereoläget (utan center) med suben inkopplad?
Återkom gärna med vilket läge du gillade bäst!
 
Kul med folk som vågar vara excentriska.

Vad har man för ljudanläggning inne om garagebandaren är i 30k-klassen? Heltidsanställd orkester?
 
M
Lostmoose skrev:
Jag gillar att du satsar på välljud, även om jag tycker att det låter som smått galna summor för att ha i garaget:wow:.
Men du kan väl lova mig att du åtminstone testar att seriekoppla båda "högerhögtalarna", båda "vänsterhögtalarna", kopplar dem till höger, resp. vänster fronthögtalarutgång, och provlyssnar i stereoläget (utan center) med suben inkopplad?
Återkom gärna med vilket läge du gillade bäst!
Blir inte impedansen fel om du serie- eller parallellkopplar högtalarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.