Jag har försökt hitta trådar om ämnet men inte hittat just vad jag söker. Däremot har jag en gammal bild i minnet från -80/-90 talet ang tilläggsisolering. I vårat fall är det en kallvind ovanpå bostaden och den har sågspån isolering tjocklek 190 mm. Den gamla reklamen från Gullfiber eller Rockwool skrev nåt om att jämna ut spånet jämns med bjälkarna och sen skulle man lägga isolerskivor på tvärs över. Jag ser anledning att bättra på isoleringen på vinden speciellt ovanpå toaletten. Den är helt nyrenoverad med ångspärr och ingen fukt går upp med värmeförlusterna. Är det någon risk med att lägga på 90 mm stenull ovanpå sågspånet?
 
Hej
Du har inte funderat på att lägga träfiber/cellulosa fiber istället? På till ex Bauhaus kan man hyra lössulls blås och så säjer lösull. Är en liten prisskillnad, men då behöver du aldrig oro dig för att få mögel. Träfiber/Cellulosa finns också som skivor, men på en vind skulle jag rekommendera lössull så sliptter du att skära och det blir mindre köldbryggor.
 
surris
Alltid en risk att tilläggsisolera hus som inte är byggda efter dagens konstruktioner med mycket isolering, lufttäthet och ventilation.

Behöver mer parametrar för att kunna avgöra om det är någon överhängande risk i ditt fall.
 
Jag skulle rekommendera en hydroskopisk cellulosa/träfiber-isolerskiva i det fallet du väljer skivor(såg ovan att någon nämnt lösull som förslag), finns många olika fabrikat men då det är organiska material så kan det imo samverka med sågspånet som också är hydroskopiskt. Känns vanskligt att blanda olika isoleringstyper även om jag ofta tycker mig se det tillämpas lite här o var.
 
Vad säger du om att skotta ihop sågspånet till en begränsad del av vinden och där lägga mycket mer? Sedan har du din nya favoritisolering homogent på övriga ytor.

Så gjorde jag själv för 15 år sedan då jag helt enkelt inte såg poängen med att skotta all sågspån i säckar och slänga. Resterande ytor blåste jag lös stenull på.
 
W witten skrev:
Det är inte farligt att blanda olika isolering. Den uppfattningen kommer kanske från marknadsföring som denna.

[länk] />
W witten skrev:
Det är inte farligt att blanda olika isolering. Den uppfattningen kommer kanske från marknadsföring som denna.
W witten skrev:
[länk]

borlig-marknadsforing-av-trafiber-och-cellulosaisolering/
Intressant artikel jag hade gärna dock sett den lite "matigare".

I min mening är organiska material på väg att göra ett efterlängtat återtåg i byggbranschen och jag är av uppfattningen att de stora tillverkarna av mineral och stenull är lite oroade av den växande trenden, trots att de utgör 95% av marknaden. Men nog för mig om det för det var inte det tråden handlade om. MathiasS idé är väl annars ett rätt bra alternativ, bet inte om det kan bli för tjock med spån dock? Det har väl dock bara hälften av isolervärdet glasull vill jag minnas så kanske inte gör något?
 
surris surris skrev:
Alltid en risk att tilläggsisolera hus som inte är byggda efter dagens konstruktioner med mycket isolering, lufttäthet och ventilation.

Behöver mer parametrar för att kunna avgöra om det är någon överhängande risk i ditt fall.
Vilka parametrar ska användas för att kunna bedöma risk?
 
Tack alla för bra inlägg. Jag har tänkt på tilläggsisolering med cellulosa isolering ovanpå spånet men min fundering här gällde stenull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.