E ErikBerg skrev:
Hej. Jag har en vedeldad bastufriggebod och funderar på att isolera taket. Jag kommer åt från utsidan genom att ta lös några takplåtar.
Vad sägs, funkar det med stenull?
Och klarar man sig utan bastufolie/plast?

[länk]
I en bastu skulle jag plastat, det är ju en väldigt fuktig miljö, och folie ger ju bättre verkan av vrämen så den inte blåser ut genom vägg/tak riktigt lika snabbt.
 
Men stenull binder ju ingen fukt, så gör verkligen plasten någon nytta? Jag går i samma tankar som TS och kommer då nog bara isolera.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men stenull binder ju ingen fukt, så gör verkligen plasten någon nytta? Jag går i samma tankar som TS och kommer då nog bara isolera.
Fukten kan ju fortfarande kondensera och tex skapa röta i bjälklag eller på "innersidan" av panelen ?
Just för en bastu hade jag nog lags iaf ångspärr (eller plast) i taket. Och som sagt normalt sett sätter man väl en folie som dessutom reflekterar strålvärmen för lite bättre isolering ?
 
Ja, fast många av oss som bygger fristående gör det ju rätt enkelt. Vindduk i väggarna, inget mer. Att i efterhand ändra det är mer komplicerat än att bara lägga stenull på taket.

Då följer ju frågan, skapar man så mycket mer kondens under avkylningstiden att plasten fyller en viktig funktion? Jag har svårt att se det.
 
Är bastun fristående är det ju stor risk att fukten vandrar på andra hållet när solen ligger på, förutsatt att den inte hålls varm konstant vilket jag tar för givet att den inte kommer. Byggnader som inte värms rekommenderas ju normalt ingen byggplast eller motsvarande. Isolera med lite stenull men håll folien borta så blir det nog bra.
 
  • Gilla
chris47 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.