Vid sommarstugan har vi en lång stentrappa ner till sjön. C:a 3 meter av sluttningen är för brant för att lägga en vanlig stentrappa så där är det en gjuten betongtrappa. Den delen är gjord någon gång under 2:a världskriget och tidens tand (och troligtvis dålig kvalitet på betongen) gör att den är helt fallfärdig.
Resten av trappan smälter in väldigt bra i naturen medan den gjutna delen kännas "konstgjord" så när den nu behöver göras om vill jag få den så naturlig som möjligt.

Min tanke är att lägga en stentrappa men att förstärka den med betong för att få stenarna att ligga still.

1. Vad skall man använda för betong?
2. Det är rent berg under trappan – kan man gjuta direkt på berget eller måste man säkra trappan på någon sätt?
3. Nåt annat som man behöver tänka på?
 
M
Det går att gjuta direkt mot berget, men i ditt fall så skulle jag borra ner lite armeringsjärn som betongen kan fästa mot. Fråga i fackhandeln efter rätt betong, så får du rätt, då jag antar att det är färdigblandad torr betong du menar... Armeringsjärn köper du uppklippt i lämplig längd på samma ställe. En bra borrhamare kanske finns att hyra där åxå. Inte alla har det, men vet istället vart du ska vända dig.
Passa samtidigt att borra bort gammal dålig betong. Får du inte lös den.., ja då är den heller inte dålig, så låt den bara sitta kvar...,om den inte är i vägen förstås.
Försök att gjuta när det inte är direkt sol å hett, för då måste du vattna för att betongen ska härda för fort, vilket leder till sprickor. I vilket fall som helst bör du hålla betongen fuktig nån dag efter gjutningen, det gör den bara starkare.. Det duger med att skvätta på lite vatten då å då..

magentis.
 
Redigerat:
Tack för svaret!
Jag skall försöka att återkomma med före- och efterbilder senare i sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.