Sen vi flyttade in på gården för 10 år sen så har slänten bredvid garageinfarten varit täckt av någon risig lågt växande buske.

Vi såg framför oss en mer lättskött slänt typ så här
Renoverad slänt med stenläggning bredvid trappsteg och en vit husfasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan stenarna ska vi borsta ner betong som vi fuktar så vi slipper rensa ogräs på det stället i varje fall.

Vi slet bort riset och sen när grannen kom och finplanera andra delar av gården fick han gräva bort ytjorden och göra en dränerande ränna.

Renoverad slänt bredvid garageinfart med grävd dränerande ränna, stenar och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
För att säkra betongstegen ville jag gjuta fast dom.
Betongsteg som vägts ner med en vattenkanna, en skottkärra, hink och byggmaterial bredvid en grusramp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongsteg som ligger på grus och delvis gjuten fast i betong med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första steget körde jag dit med en pirra.

Då man får jobba mest ensammen var jag tvungen att kunna flytta stegen själv, dom väger 84 kg enligt butiken, så jag lät naturkrafterna hjälpa mig och skruvade ihop en ramp. Längst ner ett stopp så den inte glider förbi.
Betongtrappsteg som ligger på en hemgjord trärampramp för att underlätta installationen ensam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 steg av 8 är klara.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
Vad hände med den här tråden? Precis när det började bli spännande tog den slut. :surprised:
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Oj har glömt bort den här tråden lite. Kan meddela att den är klar. Kanske kan skriva klart den ikväll....
 
  • Gilla
Saelen och 3 till
  • Laddar…
Har du bilder på trappan som du kan lägga ut?
 
Då jag lägger stegen i betong så behöver betongen stelna efter varje steg. Ca 40 min tog det för varje steg.

Stenläggning vid betongtrappa med grus, stora stenar och konstruktionsduk vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att trappan blev klar så började jag fylla med sten. Duk eller inte men jag körde på det. Jag justerar höjderna på stenarna med grus. De små stenarna är endast till för att hålla de stora på plats så de inte flyttar på sig när jag lyfter, krockar och drar i de andra. De plockas bort innan jag fogar. Jag lämnar tillräckligt öppet nertill så vatten och skräp kan försvinna lätt.
Stegar i betong med insatta stenar nära färdigställande, pensel och spann syns, redo för fogning och putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter jag lagt ut en ca kvadratmeter med stenar så fogar jag först med lite grus för annars går det åt FÖR mycket betong. Sen fyllde jag på med torrt betongbruk med en liten spade så bruket hamnar mellan stenarna, Sen stötte jag med en pinne runt varje sten så det fyllde ut ordentligt. Lite sjönk det så man fick fylla på lite mer. Sen fuktade jag betongen försiktigt med vattenslang så det inte började rinna iväg. Var försiktig här, det är lätt att få rinningar. Med en pensel så slätade jag ut ytan och masserade upp de fina kornen. Doppade emellanåt i vatten om det behövdes. Med penseln gick det lätt att smeta ut betongen mot stenen så inga hål uppstår och vatten kommer in. I och med jag hällde bruket mellan stenarna så blev det inte så mycket jobb att tvätta bort bruk på stenarna men lite kom där. Fram med en bytta med vatten, doppa penseln och gnugga bort.
En trappa under konstruktion med betongsteg och spridda stenar i en trädgård, grässlänt och rödfärgat hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket sten blir det... Även fast jag vänt på varenda grästuva på gården(nåja) så fick jag ändå be grannbonden om hjälp att ta hem ett tiotal stenar till...
Betongtrappa med stenar och grus under arbete i en trädgårdsslänt med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag återanvände den gamla kantstenen som även den sattes i bruk för att stå stilla lite längre.
Ett trädgårdsanläggningsprojekt visar nylagd betong med en ringformad struktur, grus, större stenar placerade för att skapa en slänt, och skyddande duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få lite liv i ytan kom vi fram med den här lösningen.
Delar av en ojämn betongstruktur ligger på en stor sten bredvid en rosa-svart Morakniv, med grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ca 5-7 cm betong blev det. Ok det är inte starkt nog för att hålla emot marktrycket men man kan gott och väl gå på den.
En trappa under konstruktion med betongblock och stenar, skottkärra och blandad makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdig med slänten.
Renoverad trädgårdsslänt med stenfylld trappa i betong, grusgång och planterade blommor i halvrunda behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista putsningen och påfyllning med grus nertill och så gräs ovan.

Vi blev mycket nöjda med slänten. Visst den spricker lite då den inte är armerad. Nu efter ca 1 år så har den fått sin fina patina.

3-4 kbm grus och ca 30-35 betongsäckar gick åt. Jag uppskattar tiden att lägga ut sten och foga tar ca 1 timme för varje kvadrat om allt är förberett. Denna slänt ät ca 15 kvadrat så ca 40 timmars jobb med kantstenen och iordningställande av mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vildappel och 7 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Efter att trappan blev klar så började jag fylla med sten. Duk eller inte men jag körde på det. Jag justerar höjderna på stenarna med grus. De små stenarna är endast till för att hålla de stora på plats så de inte flyttar på sig när jag lyfter, krockar och drar i de andra. De plockas bort innan jag fogar. Jag lämnar tillräckligt öppet nertill så vatten och skräp kan försvinna lätt.
[bild]
Efter jag lagt ut en ca kvadratmeter med stenar så fogar jag först med lite grus för annars går det åt FÖR mycket betong. Sen fyllde jag på med torrt betongbruk med en liten spade så bruket hamnar mellan stenarna, Sen stötte jag med en pinne runt varje sten så det fyllde ut ordentligt. Lite sjönk det så man fick fylla på lite mer. Sen fuktade jag betongen försiktigt med vattenslang så det inte började rinna iväg. Var försiktig här, det är lätt att få rinningar. Med en pensel så slätade jag ut ytan och masserade upp de fina kornen. Doppade emellanåt i vatten om det behövdes. Med penseln gick det lätt att smeta ut betongen mot stenen så inga hål uppstår och vatten kommer in. I och med jag hällde bruket mellan stenarna så blev det inte så mycket jobb att tvätta bort bruk på stenarna men lite kom där. Fram med en bytta med vatten, doppa penseln och gnugga bort.
[bild]
Mycket sten blir det... Även fast jag vänt på varenda grästuva på gården(nåja) så fick jag ändå be grannbonden om hjälp att ta hem ett tiotal stenar till...
[bild]
Jag återanvände den gamla kantstenen som även den sattes i bruk för att stå stilla lite längre.
[bild]
För att få lite liv i ytan kom vi fram med den här lösningen.
[bild]
Ca 5-7 cm betong blev det. Ok det är inte starkt nog för att hålla emot marktrycket men man kan gott och väl gå på den.
[bild]
Färdig med slänten.
[bild]
Sista putsningen och påfyllning med grus nertill och så gräs ovan.

Vi blev mycket nöjda med slänten. Visst den spricker lite då den inte är armerad. Nu efter ca 1 år så har den fått sin fina patina.

3-4 kbm grus och ca 30-35 betongsäckar gick åt.
Tack för bilderna!
 
R Robbano skrev:
Tack för bilderna!
Ja äntligen lossnade tummen! :rofl:
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.