Tjena timmerhuggare & andra!:)

Jag undrar hur ni brukar göra när ni snajdar till motorsågskedjor som är delvis risiga.
Visst när man stensågar brukar hela kedjan behöva sig en rejäl duvning med fil/slip, inga konstigheter, men jag har för första råkat ut för att en tand på hela kedjan blivit lite avslagen, det finns gott om material att slipa på så det är ingen fara.
Men min fråga är om det gör något att en tand är mindre än alla andra?
Funkar det bra om jag filar till denna tand så det blir bra skärpa i den och självklart filar klacken till samma "gap" som de andra, eller är det bara att fila ner alla tänder till samma nivå?
 
Även om en tand skulle ta sämre för att den är mer slipad kommer det knappast att påverka sågresultatet, knappt ens mätbart antagligen. Skärp och kör på. Risken är väl möjligen att pläteringen slitits bort om du stensågat.
 
Då kör vi så! Tack Thomas!:)
 
Inga problem, fila på. Är det många tänder som är skadade så har jag upplevt (Errhm, hört - jag sågar aldrig i sten :) ) att man kan få lite vibrationer men inget allvarligt.
 
Kanoners! Nu har jag skärpt upp hela kedjan och den lite skadade tanden lite extra.:)
 
Dra ner ryttaren till den tanden med bara.

/Kent
 
Tack för det Kent! Viktigt att icke förglömma! Den är är justerad i nivå med den skadade tanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.