Hej hej !
Ska anlägga en ytterligare parallell bilplats bredvid den befintliga där just nu gräsmatta finns. Platsen kommer att täckas med sjöstensplattor som är avlånga - 20 x 50 cm.
Finns det något som talar för att lägga plattorna på längden eller tvären gentemot bilens körriktning ?

Vad för slags storlek ska det vara på paddan som jag trycker till gruset/makadamen med ? Jag kör på ca 40- 50 cm djup - med en stenbädd av udda stenplattor och krossade avloppsrör i cement underst, därefter grovt makadam och fingrus alldeles under plattorna. Tänkte hoppa över fiberduken - eftersom jag hört många säga att det är overkill.

Tacksam för synpunkter. / Jörgen


Tilläggas ska möjligen att det är en personbil som ska stå på bilplatsen - behöver alltså inte ha bärkraft för tunga fordon.
 
Redigerat:
Paddan bör helst vara på 4-500kg (100kg per 10cm).
 
Hej ! Men helv..... - det låter som en stor pjäs. Är det då kanske bättre att köra i omgångar för varje nytt lager - så att man kan komma ned i en behändigare storlek.
Ser nu att min lokale uthyrare (Grusterminalen i Lund) bara har 200 kg:s paddor.

Mvh Jörgen
 
Japp, kör isf 20cm i taget!
 
Tack - will do !
Men vad säger ni om detta med plattors placering i längd eller tvärriktning ?
Betydelselöst eller ? Platsen kommer inte att få tak över sig (dvs blir regnutsatt)- och då jag tänkt bygga svagt fall (naturligtvis) nedåt/utåt från övriga huset är det förmodligen lämligast att lägga plattorna enl. "principen" längst-oskarvad-yta-i-vattnets-rinnande-riktning (dvs längdriktningen följer fallet)......


eller......
 
Jag ger mitt standardsvar på frågan om material: Grov kross i botten, finare kross på toppen. Finaste materialet att sätta plattorna i. Det går utmärkt att lägga packningsbart "skräp" i botten.
Duk behövs om du har lerig mark, annars inte.
Frågan om paddans vikt är redan korrekt besvarad.

Angående mönstret så rekommenderar jag på tvären, med en fris av samma sorts plattor på längden.
Med sjöstensplattor, menar du då de som är av betong och täckta med sjöstenssingel? Aka friliggande ballast.
Om det är de du menar så borde du tänka om. De blir asfula på större ytor.
 
Tack igen.

Om det är de du menar så borde du tänka om. De blir asfula på större ytor.
Jag har den lösningen på den ursprungliga, intilliggande bilplatsen och är nöjd med utseendet - så några "omtänkningar" av estetiska skäl blir det inte. Däremot är jag lyhörd för tekniska-praktiska problem eller egenheter som en sådan plattläggning skulle kunna föra med sig.

Mvh Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.