Hej
jag skulle gärna vilja se bilder på stenmurar som ni byggt, samt vad de heter och kostar.

/Midsjö
 
tack era svar jag ser gärna fler bilder och hur långa breda osv..

/
Midsjö
 
Jag skulle nog vilja ha en mur som kanske är runt 40-60cm bred men det verkar inte finnas så breda stenar.?


Har nån byggt en bredare mur än mellan 20-30cm som de färdiga murstenarna verkar vara eller finns det andra alternativ??

Tacksam för svar

//
Midsjö
 
Är det inga fler som har en stenmur att visa jag behöver lite insparationsbilder..

//Midsjö
 
För ett par år sedan mitt i bygget.....
 
  • Axel 20060510 015555.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad heter den stenen och vad kostar den och vilken höjd är det på muren...och var den lätt att bygga?

/
Midsjö
 
Stödmuren heter Keystone Country Manor. Jag har för mig att materialet och hemkörningen kostade cirka 21000 kr. Muren är då 12 meter lång och 1,2m hög - även material till en trappa var med i det priset.

Det som var jobbigt att göra var att gräva ut för en ordentlig grund för muren att stå på. Cirka 1 och en halv sten ligger under marken på en väl packade bädd av grus. Därefter var det bara att börja stapla - sätta glasfiberpinnar - fylla på med grus - lägga flera lager med geonät - fylla på med grus bakom muren.

Jag limmade även stenblocken med PL 400 - fick ett tips från en hantverkare att det blir bra, och det blev det.
http://www.stenbolaget.se/files/country_manor.pdf


Jag gjorde ett fel när jag kopplade muren mot trappan i ett hörn. Jag gjorde inte en varannanläggning i hörnet - därför ser det lite konstigt ut i mina ögon, men ingen har sett eller kommenterat det (inte ens min fru!!!!!)
 
Redigerat:
tackar för infon...den va fin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.