Har tagit beslutet att bygga en stenmur under våren. Har letat runt lite men inte hittat några jättebra beskrivningar över hur man skall göra. Det finns också många olika namn (stengärdsgård, kallmur mm) och jag tänkte därför att alla kan bidra med sina kunskaper, länkar, böcker mm där man lär sig gör en traditionell stenmur.

Jag vet att det krävs mycket tid och arbete men därefter har jag något som är underhållsfritt och mycket vackert i många år. Bifogar en bild som jag hittade på nätet.

Sten borde man kunna införskaffa via någon glad bonde och övrigt material borde inte vara jättedyrt. Skall man anlita en stenläggare så tar dessa ca 2000 kr/m och det blir för dyrt för mig.
 
  • Grimmared3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tungt, men inte så svårt. Alla tunga stora stenar ska läggas längst ned och inte på ett sätt som gör att de balanseras på kant utan på det sättet de ligger säkrast. Detta är oftast lite frustrerande eftersom de bygger minst på höjde då. Därefter börjar du bygga upp två sidor så gott det går, mellanrummet som blir mellan dessa sidor fylls med småsten o grus. Det går att fuska lite o fylla mellanrummet med torr cement o sand o därefter vattna på - då blir det hårt o hållbart.

kallstödmur
 
Nja, Lastkaj, riktigt så lätt tycker jag inte det är att lägga stenmur. Svårigheten ökar liksom med självkritiken...

Allvarligt talat beror svårigheten på vilken sorts sten du väljer. Exempelvis kalksten har ganska jämna sidor, vilket underlättar. Granit är oftast mycket oregelbunden. Då gäller det att (hels med ögonmått) låta rätta stenen hitta "sitt" ställe i den obyggda muren. Detta lyckas sällan för nybörjaren i första försöket. Man får ideligen ta bort och byta och ändra och lägga till; pröva ögonmåtten i en motspänstig praktik...

Förslag: Börja öva på ett litet begränsat objekt!

Beträffande kostnaden ska du inte glömma bort transporten. Stenen ska lastas och lossas (rationellt så nära exakta byggstället som möjligt).
 
Detta ämne är jag mycket intresserad av då jag har en egen stenmur som fanns här när jag flyttade in. Muren är troligen byggd av sten från tomten och har rasat på några platsen
 
Samma gäller för mig, mats_o. Min mur är dessutom upptagen i detaljplanen och måste bevaras. Har du kollat din egen? Murar från sent 1800-tal och tidigare brukar vara skyddade om de ligger i odlingslandskapet dvs inte inne i skogar.

Ca 5 meter har rasat främst beroende på att ask och sly växt in i muren och sprängt den. Många stenar är så stora att det krävs ngn viking att flytta dem och någon sådan har jag inte tillgänglig ... :(
 
Har också en stenmur som hade rasat, cirka 4 meter. Med hjälp av en kompis o kraftiga spätt åtgärdades den, men jag var helt slut efter det arbetet - tungt som f-n.
 
Yonna: Också murar i skogsmark är arkeologiskt intressanta. Somliga härrör från uppbrutna och sedan nedlagda torp. Andra murar har omgärdat odlingar äldre än medeltida, kanske övergivna i samband med digerdöden.

De allra flesta liknande murar är visserligen vackra och bevarandevärda, men inte alls upptagna i fornregistret. Det är när de hamnar inom detaljplanelagt område kommunerna börjat föreskriva skydd.

Om jag nu inte är helt fel underrättad...
 
Jovisst är de intressanta - men jag hänsyftade främst till vad lagen föreskriver och där ingår idag inte ödetorpens marker.

Kan rekommendera en liten trevlig skrift som RÄ gav ut 2001: Kulturminnen i odlingslandskapet (bocker@raa.se)
 
yonna skrev:
Jovisst är de intressanta - men jag hänsyftade främst till vad lagen föreskriver och där ingår idag inte ödetorpens marker.

Kan rekommendera en liten trevlig skrift som RÄ gav ut 2001: Kulturminnen i odlingslandskapet (bocker@raa.se)
Både rätt och fel, det du syftar på är miljöbalken. Men de kan ha skydd genom andra lagar också: lagen om kulturminnen m.m. om de ingår i en fast fornlämning och genom skogsvårdslagen i samband med skogliga åtgärder.

Men för att återgå till huvudfrågan: det finns en skrift som heter sten på sten, som någon av Länsstyrelsena i södra Sverige har gett ut. Den kan du säkert få gratis av dem, om du listar ut vilket län det är.
 
carax skrev:
Har tagit beslutet att bygga en stenmur under våren. Har letat runt lite men inte hittat några jättebra beskrivningar över hur man skall göra. Det finns också många olika namn (stengärdsgård, kallmur mm) och jag tänkte därför att alla kan bidra med sina kunskaper, länkar, böcker mm där man lär sig gör en traditionell stenmur.
Jag har inte byggt någon stenmur själv men vi kommer att bygga en del stenmurar på tomten (samt renovera en gammal som mest ser ut som en sträng med stenar numera). Jag bävar dock eftersom jag inser slitet att flytta sten.

När jag har pratat med trädgårdsarkitekter så har de rekommenderat att man försöker få tag på sprängsten. Den är oftast gratis eftersom det behöver dumpas någonstans (och man slipper förstöra fornminnen) men formen ser ju ofta lite kantig och inte helt "rätt" ut.

/Helena
 
Jag har en bok som heter Trädgårdens Stenlandskap av David Reed. Den beskriver olika stenprojekt, bl a att göra en kallmur. Den innehåller också en del grundläggande tips och fakta som är nyttiga för alla sorters stenarbeten.

Steg för steg och rätt pedagogiskt, inte helt uttömmande men mer än de flesta liknande beskrivningar jag har sett. Du kan lätt hitta den via Google - flera nätbokhandlar har den.
 
kan du möjligen hitta isbn nummret på den? det är kanon om man vill försöka hitta den via tex biblioteket
 
Första träffen på google: 91-72-33031-7
 
Ser att många är intresserade av att kunna lägga en sådan mur. Har letat mycket på nätet men ej lyckats finna några bra instruktioner. tackar för tipset om boken, skall kolla detta..

Kollade med en lokal stensättare vad det kostar att lägga en sådan mur och de uppskattade det till 4-4500 per meter (inkl allt material)..

Först och främst skall man försöka hitta all sten men något stenbrott borde väl kunna sälja och transportera?
 
Är det nåogon var man köper sten till en sådan mur (ex sprängsten, bumlingar etc) och vad det kan kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.