Vi har borrat brunn, och har följdaktligen ca 10 påsar med stenmjöl (eller vad det kan kallas). Går det att använda detta till något, eller är det bara att ta sig samman och åka till tippen?
/Petsor
 
Är det inte stenmjöl som man borstar ned mellan plattor/sten som man lagt? För att låsa stenarna.

Sen har jag för mig att det funkar att hälla på ogräs, men jag kan ha fel....
 
petsor skrev:
Vi har borrat brunn, och har följdaktligen ca 10 påsar med stenmjöl (eller vad det kan kallas).
= borrkax, lämpligt användningsområde är som fyllnadsmaterial. ;)
 
jocke@nybleus.se skrev:
Sen har jag för mig att det funkar att hälla på ogräs, men jag kan ha fel....
Jag är väldigt osäker, men jag har för mig om att det tvärtom ska vara kväverikt(?) och alltså fungera som gödning.
 
Husmyran skrev:
Jag är väldigt osäker, men jag har för mig om att det tvärtom ska vara kväverikt(?) och alltså fungera som gödning.
Ahaaa...... ;), är det därför alltså som alla trådar poppar upp som maskrosor ang. "hur få bort ogräset mellan plattorna" ;D

Skämt åsido, så låter det ju ologiskt att det isf. skulle göda ogräsfröna som dimper ner från skyn, men å'andra sidan har ju ologiska saker hänt förr ;)

MVH//Christina.
 
Jag skall nog försöka att använda det för att borsta ned mellan plattorna. Vi får se om det fungerar.
 
Ja om det är stenmjöl så är det super till ex.plattor. Det blir hårt som cement om du sen spolar över plattorna och det håller även ogräset borta(om det nu är stenmjöl vill säga)
 
Jag funderar på att göra gång av stenmjöl..
 
Vår erfarenhet av stenmjöl.

Vår markentreprenör rekommenderade att ha stenmjöl runt huset och på hela uppfarten. Han sa att det, med tiden skulle bli "stenhårt".

Efter 2 år kan vi konstatera att det blir hårt och håller ogräs borta för det mesta. Här och var växer lite ogräs som är lätt att ta bort.

Det jag tröttnade på är att de små kornen följer med skorna in i huset hela tiden. Dammsugaren är fullt av stenmjöl.
Nu håller vi på att göra en altan i betong som vi ska lägga utomhusklinkers på. Runt huset ska vi lägga stenplattor.

 
Sweli skrev:
Vår erfarenhet av stenmjöl.

Vår markentreprenör rekommenderade att ha stenmjöl runt huset och på hela uppfarten. Han sa att det, med tiden skulle bli "stenhårt".

Efter 2 år kan vi konstatera att det blir hårt och håller ogräs borta för det mesta. Här och var växer lite ogräs som är lätt att ta bort.

Det jag tröttnade på är att de små kornen följer med skorna in i huset hela tiden. Dammsugaren är fullt av stenmjöl.
Nu håller vi på att göra en altan i betong som vi ska lägga utomhusklinkers på. Runt huset ska vi lägga stenplattor.
precis vår erfarenhet också..vi hade först asfalt på uppfarten som vi absolut inte ville ha så vi tog bort den o lade på stenmjöl i väntan på vad vi ville göra (8år sedan)...o vi tröttnade i år på alla kornen som man drog in..snön som låg så länge i år var rena drömmen då man slapp dammsuga flera ggr om dagen ;D..så denna regniga vecka har vi använt till att lägga gårasten för glatta livet..25 kvm är klart,så nu återstår bara drygt 25kvm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.