Hej!

Jag ska lägga sten ute på en yta på 25kvm. Stenarna är ca 10cm x 20cm, jag har tänkt lägga stenmjöl emellan då detta blir hårt och bra. Uteplatsen kommer att få en del regn på sig då det inte finns tak. Det jag undrar är:

1. Ungefär hur mycket stenmjöl kan tänkas gå?
2. Vad kostar stenmjöl (ungefär)?
3. Någon speciell sorts stenmjöl som ska användas?!
4. Övrigt att tänka på med stenmjöl?!

mvh/henrikoz
 
Jag fick inte tag på mjöl, så lag lånade ett såll och siktade av sättsanden.
 
henrikoz skrev:
Hej!

Jag ska lägga sten ute på en yta på 25kvm. Stenarna är ca 10cm x 20cm, jag har tänkt lägga stenmjöl emellan då detta blir hårt och bra. Uteplatsen kommer att få en del regn på sig då det inte finns tak. Det jag undrar är:

1. Ungefär hur mycket stenmjöl kan tänkas gå?
2. Vad kostar stenmjöl (ungefär)?
3. Någon speciell sorts stenmjöl som ska användas?!
4. Övrigt att tänka på med stenmjöl?!

mvh/henrikoz
Vi lade en stensättning på drygt 35 m2 förra våren, vilket var mer jobb än jag gissat från början..

Jag har inte priserna på stenmjölet "i huvudet", men problemet i sammanhanget var att transporten nog gick till minst det dubbla. Materialet är alltså inte det dyra i sammanhanget. Ytterligare ett problem får vår del var att platsen inte var framkommlig med lastbil, utan de fick leverera med lastmaskin. (Hade inte haft plats för ett helt lastbilslass för den del heller). Det sista var vi och hämtade på säljarens depå med släpvagn. Kan vara en idé om de går med på det.

Det går åt mer än vad man kan tro. Vi "paddade" vår yta en sex-sju gånger. Och sedan går det åt lite extra vid själva plattläggningen för sista justering etc.

(Kan återkomma med mer siffror senare om du vill..)
 
Vad jag förstår är väl en stor fördel med stenmjöl att inte myror gillar det. De bygger inga gångar och underminerar sanden om det finns stenmjöl i. Jag har för mig att det stör deras andningvägar.
 
Kanon tack för alla svar, myrorna ska ha sitt de med ::)

Plattorna kommer idag, och jag köper stenmjölet i eftermiddag, hittade bra pris hos Lastbilscentralen (bra=jämfört mot det ni tipsat om tidigare). Får se hur mycket det går åt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.