Hej,

Jag skall lägga lite gångar i trädgården med smågatsten. För att slippa beställa flera olika leveranser med kross så tänkte jag använda stenmjöl 0-5 (de har inte 0-8 på närmsta krossen, nästa fraktion är 0-16) både till bärlager och att sätta stenen i, samt sopa i mellan stenarna efteråt.

Kommer detta fungera bra, eller är det nödvändigt att ha en grövre fraktion i botten?

Det handlar endast om gångtrafik, inte bilar eller annan tyngre belastning.
 
Claes Sörmland
0-5 har låg bärighet så ingen bra idé. Dessutom sjunker det rätt mycket i tjocka lager.
 
Funkar det då bättre att använda endast 0-16? Dvs 10cm paddat 0-16 och sedan 4-5cm löst på toppen att sätta stenen i?
Så bökigt med flera olika leveranser, och onödigt dyrt.
 
Nu har jag inte försökt mig på att sätta gatsten i 0-16 men jag tror det är svårt att få till det på ett bra sätt. Du kan inte beställa bärlager och få det hemlevererat och själv hämta de mindre fraktionerna med eget släp?

Hur många kvadrat handlar det om?
 
Smågatsten sätter du i sand eller flis till +2 cm och paddat sedan ner dem till rätt nivå. Flis om det riskerar bli minusgrader under sättningen. Stenarnas mått skiljer sig så mycket det int är någon idé att försöka sätta dem direkt i komprimerat material.
 
Drygt 20m2 så hämta med släp är inget alternativ. Räknade ut att det blir ca 6 ton stenkross totalt som behövs.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Smågatsten sätter du i sand eller flis till +2 cm och paddat sedan ner dem till rätt nivå. Flis om det riskerar bli minusgrader under sättningen. Stenarnas mått skiljer sig så mycket det int är någon idé att försöka sätta dem direkt i komprimerat material.
Nej, jag funderade på om det gick att sätta i okomprimerad 0-16, men får väl betala för två leveranser i stället antar jag. 4 ton 0-16 och sen ett par ton sand på det. Sen får jag väl hämta ett lass 0-5 på släpkärran att sopa ner mellan stenarna.
 
Om du kan fixa leverans med kranbil istället kan du dela lasset så blir det bara en transportkostnad, om än lite dyrare
 
Jag beställde 0-16 på flaket och sättflis (4-8mm) i storsäck. Gick alldeles utmärkt och kostade inget extra i fraktkostnad (från min leverantör).
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.