Har en skånelänga där en del av huset är gjort av stenblock (se bild). Jag har nyligen gjutit platta och ska nu fixa väggarna. Hade tänkt att mura upp nya inneväggar med leca och isolering mellan sten och block (typ lecakulor). Innan jag sätter igång vill jag bara kolla om det någon på forumet som helt skippat nya väggar och behållt stenarna? Jag fattar att det kommer bli kallt men huset används bara sommarhalvåret. Det kommer att vara värme i golvet, eldstad samt luftpump. Stenarna är ca 60 cm tjocka vid golvet och ca 30 cm längst upp. Förutom att det blir kallt är det några andra nackdelar?

Interiör av skånelänga med tjocka stenväggar och nygjuten betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det grunden/källaren du pratar om eller boytan?
 
Boytan
 
Det är ju oerhört vackert som det är så det vore synd att mura för det.
 
  • Gilla
TommiH och 2 till
  • Laddar…
Börja med att isolera taket ordentligt, det gör mest skillnad. Spara väggarna om det går. Testa några år iaf.
 
  • Gilla
Stevie och 2 till
  • Laddar…
Exakt min tanke. Kommer att spika panel med lösull i taket. Skulle det av någon anledning inte funka kan jag ju alltid fixa väggarna senare.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Tror nog du är på rätt väg.
Ser ut som att du fogat fint nyligen, det gör att väggarna inte kommer att smula av gammalt skit.
Stenhus är relativt kalla på sommaren vilket faktiskt kan vara en fördel när hettan steker på, vi går mot varmare klimat och torrare somrar så det är ingen nackdel att ha ett utrymme där man kan svalka sig eller sova stekiga nätter. Vill du värma upp så är en luftvärmepump helt kalas här, värmer snabbt.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Två år senare, så här blev det!
 
  • Ett nyrenoverat kök med stor köksö, träskåp, två hängande lampor och stora fönster i bakgrunden. På köksön står köksgeråd och örter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat kök med en köksö i förgrunden, rustika stenväggar och högt i tak med synliga takbjälkar samt ett matbord och stolar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 15 till
  • Laddar…
M
S Stevie skrev:
Två år senare, så här blev det!
Skönt att du inte murade. Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Stevie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.