Var hittar man den absolut billigaste byastenen som är körbar.. Byggmax har ju för 160kr kvm.. vet inte vad frakten kostar, men jag behöver ca 75kvadrat, vilket borde innebära en hyffsad fraktkostnad... Hur mycket grus mm skall jag räkna till 75 kvadrat?
 
  • Gilla
simon__svensson
  • Laddar…
Ett svar på frågan och inte ett inlägg i debatten:

Ett alternativ som används mycket utomlands och börjar komma i Sverige skulle kunna vara markbetong. Har tyvärr ingen uppfattning om vad det kostar men du kan få det att se ut precis som du vill. Kolla in www.fabriksbetong.se och www.capton.se så får du se vad jag menar.

Challe
 
Challe skrev:
Ett svar på frågan och inte ett inlägg i debatten:

Ett alternativ som används mycket utomlands och börjar komma i Sverige skulle kunna vara markbetong. Har tyvärr ingen uppfattning om vad det kostar men du kan få det att se ut precis som du vill. Kolla in www.fabriksbetong.se och www.capton.se så får du se vad jag menar.

Challe

Wow... sånt vill jag ha! Har du en aning om priser? kommer man under 160kr kvm tror du, och kan alla cementgjuterier leverera detta?
 
Nej, under 160:-/kvm kommer du nog inte. Jag skall kolla vad det kostar. Känner några som håller på med det. Återkommer.

Challe
 
har för mig att det låg runt 500/m2, är mämligen själv sugen på det... men faller lite på priset i dagsläget, finns så mycket annat på huset vi vill få ordnat :p
 
ojoj... ja det var lite dyrt. hittade nästintill ny munksten från starka för 60kr kvm... det fick bli det, skall ha 120kvm, hade nog blivit för dyrt med betong då..
 
ojoj... ja det var lite dyrt. hittade nästintill ny munksten från starka för 60kr kvm... det fick bli det, skall ha 120kvm, hade nog blivit för dyrt med betong då..
Vad är munksten för något ??? Sitter själv och letar körbar marksten. Har själv ca 100m2 uppfart och har fått ett pris på 169:- av min lokala brädgård. Vill också hitta billig sten :'(
 
ser ut som byasten, fast med fasad kant, rödbrun färg med stänk av vitt (mkt lite) där jag köpte finns 100kvm kvar... (bjuv utanför helsingborg)
 
Allt låter kanon utom färgen :-/ :'( Får leta vidare. Brukar dyka upp annonser ibland. Bor f.ö i Blekinge, så har någon tips om försäljning i södra Sverige, dra iväg ett mail.

Tack på förhand!
 
Hej Gutte

Du och jag sitter i samma båt (Blekingeeka kanske). Så om du hittar något billigt så PM-a gärna så kan jag göra det samma om jag hittar något intresant.
 
Hej Gutte

Du och jag sitter i samma båt (Blekingeeka kanske). Så om du hittar något billigt så PM-a gärna så kan jag göra det samma om jag hittar något intresant.
Ajaj kapten! ;)
 
Gutte&Bengha!..Jag bor i V.Blekinge o var på Byggnetto o best. marksten förra veckan.Vi ville inte ha typ byasten pga att den är för trasig o samlar bara smuts=mossa.

Dom har Polsk sten,jämn i strukturen och med fasad kant.Grå kostade 95:-/kvm o den svarta eller röda 109:-/kvm.Finns även i Gråmix för ca 145-160:-/kvm.Finns i halvsten o kvartssten.OBS!60mm tjock=går att köra in bilen på!

Skitsnygg om jag får tycka.Den är väldigt lik Starkas "Gårdssten".Beijers har samma sten men till dubbla priset...
 
Vi best. 65kvm,hälften Grå hälften Svart.Dom ville ha 400:- för hemkörningen(3mil enkel resa)vilket vi tyckte var helt ok!

Byggnetto= ca.6700:-+frakt
Byggmax= ca.11000:-+frakt(Byasten 169/kvm.Här får du fixa hemtransporten själv..
Övriga= Ännu mer...

 
Undvik grus!!! Allt med jämn storlek eller runda korn rör sig. Bara makadam och stenmjöl duger. Sand är ännu hemskare.

Till 75 kvm räknar jag ca 7,5 kubik makadam (020 bärlager) vilket går bra att hantera med spade och skyffel. Större storlekar kräver nästan bob-cat. Detta ger ett bra bärlaker 10 cm tjockt. Räcker fint om inte bilar skall köras. Sedan bör du har 5 cm stenmjök (0,4) för att få ett bra fall (1 cm/meter bort från huset). Det blir då ca 3,7 kubikmeter stenmjöl.

Formeln är enkel:

Normalt bärlager = antalet m2 * 0,1
Bärlager för bilar = antalet m2 * 0,2
Stenmjöl = antalet m2 * 0,05

Tänk på att resultatet är i kubikmeter, inte ton! Sten väger ca 1,6 ton per meter2.

MVH Pär

Deo skrev:
Var hittar man den absolut billigaste byastenen som är körbar.. Byggmax har ju för 160kr kvm.. vet inte vad frakten kostar, men jag behöver ca 75kvadrat, vilket borde innebära en hyffsad fraktkostnad... Hur mycket grus mm skall jag räkna till 75 kvadrat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.