Hej! Vi tänkte lägga om stenar både på uppfarten och hela vägen till huset. I dagsläget ligger fula gamla stenplattor (bild 1fast ej nytvättade nu), som vi tänkte byta ut mot större plattor och dekorsten omkirng, något i stil med bild 2. Det jag funderar på är behöver vi göra om hela processen, dvs gräva 35 cm på uppfarten, täcka med fiberduk, etc. eller är det någon av stegen vi kan skippa? Undrar även om det är en bra ide att ha enstaka plattor och dekorsten runtomkring på uppfarten eller är det smartare att ha plattor fram till grinden och därefter lägga stora stenplattor med dekorsten runt dem? Tack på förhand för era kloka råd!
cbild51k5be7cgcmisrmd--279899545-rszww1600-80.jpg
bild 1
stenlaggning-plattsattning-marksten.jpg
 
Jag tänker spontant att bild 2 är väldigt snyggt, men finns det risk att man sparkar upp småstenen på plattorna hela tiden? Det skulle störa mig till vansinne. Kanske funkar nånstans i trädgården men kanske inte där man går hela tiden?
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Och blir skit när det ska skotts snö, skyffeln kommer att haka i varenda platta och småsten följa med, inget bra.
 
J jonaserik skrev:
Och blir skit när det ska skotts snö, skyffeln kommer att haka i varenda platta och småsten följa med, inget bra.
Vi bor i Skåne, så inte så mycket snö att skotta här :)
 
Inga fler som kan uttala sig i stenläggning?
 
Skånepöjk
Snyggt men jobbigt med ogräs osv?
 
Sätter du sten i full bredd och längd ångrar du dig inte. blir lite dyrare men lätt att hålla rent. Bättre göra något på en gång utan att kanske vilja gör om en dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.