Det är så att vi har köpt ett nybyggt hus och vill lägga 30x30 betongplatter runt huset för snyggt och lättare o klippa gräset.

Har förstått om man bygger enligt konstens regler är det
1: fiberduk
2:bergskross (paddat)
3: sand (padda igen)
4: betongplattan
5: sättsand

Min fråga är då det redan ligger paddat bergskross längre huset.
Kan man fortsätta med steg 3: o framåt?
eller borde jag lägga fiberduken ovanpå bergskrossen och sen lägga sanden.
Eller är det bara att göra om allt från början?

Då jag inte vet om det ligger fiberduk under bergskrossen närmast huset?

Hoppas på goda råd!
 
Redigerat:
  • Gilla
dgorgioski
  • Laddar…
Ska ni gå på plattorna? Köra tunga saker typ bilar?

En viktig punkt är att det ska luta från huset. Jag hade använt stenmjöl hellre än sand. Tror det är bättre
mot myror.
 
Mikael_L
Fiberduken är materialavskiljande. Man sätter fiberduk t.ex. för att makadam inte ska sjunka ner i leran om man fyller med makadam på lera.

Är de olika lagren av likartat material så det övre liggande materialet inte kan sjunka ner så gör fiberduken ingen nytta.
 
Nej det skall endast vara för dekoration, en rad runt hela huset.
Ligger idag singel ca 40cm ut men de kommer i gräsmattan och såvill få bort de.
 
Mikael_L
Sen tycker jag det känns lite overkill att köra med padda.
Om du redan har en liten som står där hemma så visst, men om du måste iväg och hyra en känns lite overkill.

Det räcker bra att handpacka med en jungfru:
Handpackning av grus med en jungfru nära ett grusunderlag och vita socklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller med något liknande. Eller bara fotpacka, stampa med foten - motsvarar väl en 200kg's padda. Men går inte lika snabbt förstås.
 
Fiberduken gör ingen nytta mot ogräs?
 
Mikael_L
Fröna kommer väl uppifrån. Så lägger du fiberduken ovanpå marken (och håller fast den från att blåsa iväg med några stenar) så stoppar den väl ogräs, men inte annars.
 
Hehe då får jag göra så!
Så ni säger bort med singel
På med sand ca2-5cm så det blir i våg och lutar ut från huset.
Stampa med en handstam typ Mikael_L 's version.
Så är de bara att lägga platter.

Inget att tänka på närmast huset eller kan man lägga platterna kloss an?
 
Mikael_L
Fast iofs, sand är ju ett fint (smått) material och rinner lätt ner i ev håligheter i underliggande materiallager. Du kan nog överväga markduk innan sanden utav den anledningen.

Sand är nästan färdigpackat direkt efter utläggningen. Du kan även vattenpacka den.
 
Fast varför sand ? 0-4 eller 2-4 SKA man ha att lägga plattorna i vilket även paddas innan man lägger rör och drar av sedan är det vara att trava på med stenar. Jag fattar inte varför man ska handstampa när det finns maskiner, vissa lägger inte rör för det tar ju sådan tid att få bra men sen tar det 20 gånger längre tid att lägga stenarna sen. Nä underarbete går inte att slarva med oavsett vad man gör! För det brukar sluta med det klassiska ordspråket: nu sket jag i det blå skåpet
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.