Hej,

Vi skall lägga marksten på två ca 12kvm uteplatser på tomten samt ca 25 kvm gångar. Jorden är relativt lerig och vi funderar lite kring hur vi skall planera med bärlager etc.

1. Grundidén var att lägga någon form av makadam ca 15 cm, sedan fiberduk och därpå ca 3 cm stenmjöl. Fick sen ett "tips" från firman Sydsten att istället för att krångla med två material bara använda ett tjockare lager av deras MakPak. Någon som har erfarenheter av det? Eller bör man först lägga ett lager grövre material innan stenmjölet?

2. En av stelplatserna kommer anläggas i en del av trädgården som lutar en hel del. Vi tänkte därför i den "övre" delen gräva ut så att plattona hamnar i nivå med gräsmattan, och sedan höja upp i den nedre delen så att det bildas en liten slänt ner mot befintlig gräsmatta. Plattorna kommer i den nedre delen ligga ca 15 cm över gräset. Vad säger ni som kan sånt här? Hur mycket lutning kan man tillåta i slänten utan plattorna i den nedre delen sätter sig? Eller finns det några andra tips på hur man löser det här?

mvh
Niklas
 
1. Vad i hela världen är "MakPak"? Billigare än makadam? Billigare än flis? Bättre än båda? Låter skumt....
2. Har ingen egen erfarenhet, men känns det inte bättre att låta plattorna följa gräsytans höjd? Om Du trots allt inte vill det så gäller väl generellt att ju mer tryck man sätter på kanterna (lutningar / angränsande jordmassor) desto bättre förankring kommer krävas. Om jag förstår Din beskrivning rätt handlar det om en "mur" för att avgränsa den övre platån från den nedre? Jag tror i så fall att Du skall betrakta det som en "mur" och utföra arbetet därefter.

Generellt tror jag Du kommer få mer svar om Du förtydligar Dina planer en aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.