Har denna del av uppfarten som idag inte kan användas.
Ca 15-20 kvm. Hur mycket kan det tänkas kosta att låta någon stenlägga som resterande uppfart ?

Trädgårdsland med flis, beskurna buskar, vita husväggar, lampor, stenläggning och grå trottoar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan rekommendera en firma i Stockholm som kan utföra det?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har denna del av uppfarten som idag inte kan användas.
Ca 15-20 kvm. Hur mycket kan det tänkas kosta att låta någon stenlägga som resterande uppfart ?

[bild]

Någon som kan rekommendera en firma i Stockholm som kan utföra det?


/Jocce
Skulle säga att kostar typ 1.500 kr per kvm om det ska bli körbar yta.
Gräva ut och hårdgörning 800 kr per kvm.
Betongplattor 300 kr per kvm.
Arbetskostnaden för läggning och skärningar 400 kr per kvm.
 
  • Gilla
maka2000 och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Skulle säga att kostar typ 1.500 kr per kvm om det ska bli körbar yta.
Gräva ut och hårdgörning 800 kr per kvm.
Betongplattor 300 kr per kvm.
Arbetskostnaden för läggning och skärningar 400 kr per kvm.
Kan det finnas chans att de som gjort det åt tidigare ägare (tidigare ägare har noll koll. De visste inte ens om förrådet de låtit bygga var isolerat ) skulle ha kunnat hårdgjort osv under ? Det har gjorts samtidigt som övriga uppfarten om jag förstår det ?

Tänker då slipper man ganska stor kostnad
Hur tar man enklast reda på det? Börjar gräva?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Kan det finnas chans att de som gjort det åt tidigare ägare (tidigare ägare har noll koll. De visste inte ens om förrådet de låtit bygga var isolerat ) skulle ha kunnat hårdgjort osv under ? Det har gjorts samtidigt som övriga uppfarten om jag förstår det ?

Tänker då slipper man ganska stor kostnad
Hur tar man enklast reda på det? Börjar gräva?


/Jocce
Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Jag menar att man ska gräva ut en halv meter.
Blir då 10 kubikmeter ca 15 ton massor bort.
Bärlager dit 20 ton.
Gissar att det kan kosta uppåt 800 kr per kvm totalt.

Gräver man inte ut med riktigt Bärlager så blir det sättningar. Ingen besparing.
 
Kan absolut vara så att där är grus under även på den ytan. Skrapa bort flisen och kolla om det är jord eller grus under. Är det grus så är de väll en ganska enkel sak att själv ta bort flisen för att en firma sen bara skall kunna komma och finjustera och lägga stenen är det jord under så behöver ju ytan grävas ur och fyllas upp. Då blir det nog genast dyrt för en sån liten yta. Om du anlitar firma så kommer dom ju ta dit grävmaskin och lastbil så det drar nog snabbt i väg i pengar.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Jag menar att man ska gräva ut en halv meter.
Blir då 10 kubikmeter ca 15 ton massor bort.
Bärlager dit 20 ton.
Gissar att det kan kosta uppåt 800 kr per kvm totalt.

Gräver man inte ut med riktigt Bärlager så blir det sättningar. Ingen besparing.
Tänker att de kanske har gjort iordning ytan under flisen, när de gjorde hela uppfarten, men valde att inte nyttja den delen, så att bärlager etc kanske finns?


/Jocce
 
H Helmersson skrev:
Kan absolut vara så att där är grus under även på den ytan. Skrapa bort flisen och kolla om det är jord eller grus under. Är det grus så är de väll en ganska enkel sak att själv ta bort flisen för att en firma sen bara skall kunna komma och finjustera och lägga stenen är det jord under så behöver ju ytan grävas ur och fyllas upp. Då blir det nog genast dyrt för en sån liten yta. Om du anlitar firma så kommer dom ju ta dit grävmaskin och lastbil så det drar nog snabbt i väg i pengar.
Ja, det blir att gräva och kolla lite vid tillfälle, så får man se.


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tänker att de kanske har gjort iordning ytan under flisen, när de gjorde hela uppfarten, men valde att inte nyttja den delen, så att bärlager etc kanske finns?


/Jocce
Skulle inte tro att de ödelagt tid och pengar på något som inte behövdes då men hoppas går ju bra...

Gräv och titta efter!
 
lunnabo lunnabo skrev:
Skulle inte tro att de ödelagt tid och pengar på något som inte behövdes då men hoppas går ju bra...

Gräv och titta efter!

Nej, troligen inte, men tänker att om de ändå haft grävare osv där så kanske. Men ska sätta spaden i någon dag!


/Jocce
 
  • Gilla
lunnabo och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har denna del av uppfarten som idag inte kan användas.
Ca 15-20 kvm. Hur mycket kan det tänkas kosta att låta någon stenlägga som resterande uppfart ?

[bild]
Det finns en kille i Kungsängen som är superduktig, kolla med Molnsätra, tror det känner honom.

Någon som kan rekommendera en firma i Stockholm som kan utföra det?


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.