Hej,

Har tagit in en firma för att lägga om min garageuppfart. Stenläggningen innan var dålig med fåror efter hjulspår samt att stenarna reste sig under vintern. Underlaget då var cirka 10cm fint grus under stenarna och därunder jord. Var överens med byggaren att han skulle gräva ur 40 cm för att sen fylla på med makadam och sen stenmjöl. Totalt handlar det om 100 kvadratmeter där cirka hälften är garageuppfart och hälften gångväg / altan. Blev lite förvånad när han kom i går morse med en hantlangare och var sin spade då jag hade förutsatt att dom skulle gräva med maskin. I början såg det bra ut och dom jobbade på under lördagen men framåt eftermiddagen sa han att nu var det klart. Gick inte gräva djupare då han stött på större stenar och om han skulle ta upp dom så skulle det bli stora hål som sen skulle vara svåra att fylla igen.

På bilden syns ett djup på 15 centimeter men det är i princip det grundaste stället medan resten är runt 20 cm djupt.

Läget nu är att jag har stoppat vidare arbete för att ta reda på om det kan stämma som han säger att det räcker gräva ur 20 cm på en garageuppfart som ska stenläggas?

//Dan
 
  • Måttband visar 15 cm djup vid grävning för stenläggning av garageuppfart, med hjulspår i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara riktigt bra material, troligen morän.
Det finns ingen anledning att gräva bort.
Ta en spade och gräv en djupare grop och se vad du träffar på, men jag tror det är ganska svårgrävt och hårt material.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Närbild på grus och rester från gammalt underlag på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej - gruset som syns på bilden är rester från gamla underlaget, Här är en ny bild på det som är under
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
D danlse skrev:
[bild]
Hej - gruset som syns på bilden är rester från gamla underlaget, Här är en ny bild på det som är under
Det var det jag menade som såg ut som en morän. Prova och gräv en grop i det.
 
GoC GoC skrev:
Det var det jag menade som såg ut som en morän. Prova och gräv en grop i det.
Grus och jord blandning i en grop som visar olika lager av underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är grus blandat med lera/jord. Du tänker att eftersom det är så pass stabilt och kompakt så blir det ett bra underlag? Det som känns tveksamt är väl att det har rest sig på vintern tidigare men det kanske blir skillnad med dom 10 cm av makadam som nu tillkommer?
 
  • Gilla
Greyhound och 1 till
  • Laddar…
Ja det ser onekligen ut som det behöver grävas ut mer. Speciellt som du även nämner att det tjällyft.
Men det är inget som man gör för hand.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Med risk för att göra det till en juridikfråga - men vad står i avtalet? Har du ett fastprisavtal inkl material som säger att han ska gräva 40 cm så ska det ju utföras så, alternativt ska du ha prisavdrag om 20 cm är ok (prisavdrag för mindre mängd att gräva, forsla bort samt ersätta med nytt material).
Oavsett avtal - vad lämnar han för garanti? Låt säga att ni kommer överens om att 20 cm är ok och du får sättningar efter nästa vinter - tar han kostnaden för att åtgärda det?
 
  • Gilla
jochnick och 1 till
  • Laddar…
Ringt runt på morgonen och pratat med en firma som jobbar med entreprenadbesiktningar och sen med leverantören av stenen. Slutsatsen är att det som är gjort inte räcker och att man ska ner åtminstone 30 cm. Med denna info gick jag sen till byggaren och han kommer nu med en grävmaskin i morgon.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 15 till
  • Laddar…
B
Hoppas du imte har på löpande och får betala fullt pris för den undermåliga handgrävningen. Det man gräver på 8h för hand ordnar man ju på typ 15 min i en maskin.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 13 till
  • Laddar…
Det faktum att de du anlitat inte själva verkar förstått att det krävs mer än en spade för att nå ner till 40cm eller kallt räknade med att de kunde blåsa dig på halv jobbet gör ju att du bör vara uppmärksam och kritisk i det vidare arbetet och inte betala något i förskott innan precis allt är klar och du är nöjd.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Tack för svar så här långt. Hela jobbet är på fast pris och inget ska betalas innan jobbet är klart men förtroendet är ju till stor del förbrukat så nu blir det noggrann kontroll av varje moment.
 
  • Gilla
rosell och 10 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det faktum att de du anlitat inte själva verkar förstått att det krävs mer än en spade för att nå ner till 40cm eller kallt räknade med att de kunde blåsa dig på halv jobbet gör ju att du bör vara uppmärksam och kritisk i det vidare arbetet och inte betala något i förskott innan precis allt är klar och du är nöjd.
Ja, antingen vet de inte vad de gör, eller så är de opålitliga. Om du börjar uppifrån med 5cm sten, sen ett par cm avjämning så återstår bara 8cm bärlager vilket inte är mycket att hurra över. Kan vara en idé att antingen ha koll på vad som sker och dokumentera med jämna mellanrum med kamera och mätning så som du gjort eller att helt enkelt ha en bevakningskamera som gör jobbet åt dig.

Det är ju viktigt nu att de lägger en duk i botten, fyller på med korrekt material (och inte sånt de grävt upp nyligen och som "ser ju rent o fint ut") och paddar korrekt (inte springer över lite snabbt med en 50kg padda över 30cm bärlager)
 
  • Gilla
-Andreasj
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, antingen vet de inte vad de gör, eller så är de opålitliga. Om du börjar uppifrån med 5cm sten, sen ett par cm avjämning så återstår bara 8cm bärlager vilket inte är mycket att hurra över. Kan vara en idé att antingen ha koll på vad som sker och dokumentera med jämna mellanrum med kamera och mätning så som du gjort eller att helt enkelt ha en bevakningskamera som gör jobbet åt dig.

Det är ju viktigt nu att de lägger en duk i botten, fyller på med korrekt material (och inte sånt de grävt upp nyligen och som "ser ju rent o fint ut") och paddar korrekt (inte springer över lite snabbt med en 50kg padda över 30cm bärlager)
Paddan som han hade här i lördags (trodde nog att allt skulle vara klart i lördags innan jag började ifrågasätta) såg ut som minsta modellen, hur stor borde den vara?
 
  • Gilla
imagine78
  • Laddar…
En annan fundering - han började med att sätta kantsten i cement innan han började gräva ur. Nån som har nån tanke om det?
 
Det låter ju onekligen som ett svartjobb då dom utför arbetet på helgen. Ingen seriös firma skickar väl ut sina gubbar med varsin spade för att göra iordning en uppfart på 100 kvadratmeter.
 
  • Gilla
Stefflo och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.