Vårt husbygge drog igång idag med schaktning av tomten, och total nybörjare som man är, har man ju inte den blekaste aning om någonting, samt vad som är bra/dåligt och/eller rätt/fel i hela sammanhanget, haha... ;)

Däremot har vi från entreprenören fått offererat en stenkista med avledning av dagvattnet från både hustak och garagetak för totalt 23.000kr inkl. moms.
Huset är ett A-hus Basic 122 (vinkelhus med en boyta på 122kvm) och garaget heter GG 6-6 (ett dubbelgarage på 36kvm invändigt).

Tomtmarken i sig är, ifall jag inte missminner mig, tät lerjord (eller vad de nu än heter, eller kallas för?), och dränerar därmed inte superfort i sig - dock kan avrinningen bli/vara bra, som jag förstått det hela.

Är det vettigt att investera pengarna i en stenkista för ovan ändamål, eller ska man låta dagvattnet med vanliga utkastare rinna/dränera av sig självt?

Visst, det här är förmodligen jättesvår fråga att svara på, men jag och min fru är totalt villrådiga just nu och saken blir inte bättre av att fackmän (2st oberoende byggare/personer verksamma inom byggbranschen, samt vår Kvalitetsansvarig) inte tycker det är mödan värt. Medan närstående och bekanta privatpersoner anser att en stenkista definitivt är värt investeringen...

Man är som sagt lätt :S för att beskriva det bildligt...

All input uppskattas!
 
Det beror väl på hur grundvattennivån är. Jag antar i alla fall att det inte finns någon kommunal anslutning för dagvatten.
Stenkistan fungerar som reservoar för regnvattnet om det kommer mycket på en gång. Man får bort det från huset och ner i marken, men sedan måste det likväl kunna tränga vidare ut i marken så att stenkistan inte blir full. Det kanske är bättre än att det rinner på ytan. Det är svårt att säga om det är nödvändigt, men det borde rimligen vara bättre än att låt vattnet rinna ovanpå marken nära huset. Det beror väl på terräng, markförhållanden och grundvattennivå. Jag är inte proffs på detta, så ta det för vad det är.
 
Vad var det som ingick i de där 23 000? Bara själva stenkistan kostar 6500 hos LB-hus så det måste vara stuprännor och sådan medräknat i ditt pris också. Ingår inte sådant normalt i huspriset? Bara så att du inte luras att betala 2ggr för samma sak.
 
Nu vet jag inte hur området omkring ser ut (bor ni högt eller lågt? Finns grannar? Rinner regnvattnet mot er tomt eller från den?), men du är ju skyldig att se till att omhänderta dagvatten (dvs regnvatten) som faller på din tomt så att det inte orsakar onödiga problem för de som bor runtomkring. Det enklaste är förstås att ansluta stuprör och dränering till ett eventuellt kommunalt dagvattennät, så blir vattnet raskt kommunens problem... Det näst bästa är kanske att göra en lokal stenkista, som (vilket Magnus redan sagt) fördröjer vattnet. Beroende på förhållanden går det kanske också att leda vattnet till ett dike. Att låta det rinna direkt ner från stuprören på marken skulle jag själv undvika, det kan komma MYCKET vatten från ett stuprör och kan leda till fuktskador på ert hus, underminera era stensatta gångar, spola bort planteringar etc. Men det kan också funka, beroende på hur marken lutar, vad det är för material etc.

Hursomhelst, omöjligt att ge "rätt" svar utan att veta mer om de lokala förhållandena.
 
Redigerat:
Magnus_Andersson: Vi får dock inte ansluta dagvattnet till det kommunala vattennätet.

jhenrikj: Det som ingår i priset är arbetet, maskineriet och materialet - dock har jag inte fått någon spec på hur mycket sakerna kostar var för sig, förutom "dagvatten kostar 400kr/meter + stenkista".

b8q: Vi kommer att bo i ett nybyggt villaområde med grannar bakom och brevid, där marken är platt.
Tomten (med torrskorpelera) schaktas med fall från hus och garage.

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.