Det är nu för tiden aktuellt med färdigmurade helväggar istället för block som muras på plats. Ytong har ju detta i sitt sortiment. Eftersom arbetstiden är avgörande för ett stenhusbygges slutkostnad, finns det någon som har erfarenhet av vad som blir billigast. 1) Lösa block som muras för hand eller 2) färdiga element som monteras med kran med betydligt mindre arbete?

Jag antar att de färdiga elementen är betydligt dyrare, frågan är var går brytpunkten för lönsamhet?

Vi siktar på ett stenhus om 250 kvm. Vidare undrar jag om det blir billigare att bygga enplan 250 kvm eller 2 plan. Skall lägga in om ett förhandsbesked så är tacksam för input.

:surprised:
 
Inga lätta frågor du kommer med.... ;)
Signaturen Sweli här på forumet har byggt med färdiga storblock. Hon tycks ha kommit hyfsat undan prismässigt. Sök i hennes poster och kolla hennes hemsida. Det finns andra som byggt i leca och i andra stenvarianter, men då har nog de flesta murat själv vilket gör prisjämförelsen lite besvärlig.
 
Tack för det svaret, skall träffa representanten för byggfirman denna vecka så då lär det klarna. Det värsta är att få tag på murare, verkar vara en bristprodukt. Återkommer med mer input för den som är intresserad senare i veckan. ;D
 
Nu har jag mer kött på benen, det är billigare med stora block och släpper ut mindre fukt. Man måste avfukta ett stenhus rejält efter murning. Har man turen att få tag på en billig murare kan ett stenhus på ca 180 kvm muras upp för en kostnad av 1,2 MSEK, utvändigt färdigställt. Har ett faktiskt exempel på detta. Det var dock i blockform.
 
kalleanka70 skrev:
...Har man turen att få tag på en billig murare kan ett stenhus på ca 180 kvm muras upp för en kostnad av 1,2 MSEK, utvändigt färdigställt. Har ett faktiskt exempel på detta. Det var dock i blockform.
Vad ingår i den summan egentligen?
Vad går materialkostnaden på ?

Said
(som har en idee om att köpa material och mura(limma) lättbetomgsblocken själv)
 
Kan återkomma snart med detaljer. Fick priset av arkitekten som ritat huset. Som jag förstod vad det färdigt utvändigt med tak. Det ser kanonfint ut. Stenmaterialet tippar jag på ca 130 tkr resten. Som sagt. Återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.