Hej! Vet att det finns en hel del redan om detta men jag frågar ändå igen.
Vi ska bygga ett stenhus som kommer att ligga ca 500m från havet. Vilka material är bättre att använda?
Både ur energisynpunkt och pris och dess byggsätt.
Vi kommer att försöka göra så mycket som möjligt själv och när vi sitter och läser i denna djungel av material som finns får vi bara fler och fler frågetecken.

Vi hade tänkt att bygga med ISOLECA, men jag börjar bli osäker om U-värdet blir tillräckligt. Vi kommer ha en del stora fönster i söder och vad jag förstår kan U-värdet bli bättre om man även väljer LECA till innerväggarna. Där hade vi först tänkt oss trä men är det en nackdel?

Vi börjar även fundera på om man kan tjäna en hacka och köpa det i Polen? Är det någon som har erfarenhet av det hur man smidigast går tillväga? Vi kan nog själva ordna lastbil och förare?

Tacksam för all hjälp vi kan få då vi är nya inom detta. // Virvel
 
Vi ska också bygga ett stenhus och väljer samma material som ni efter flera ställningstaganden. När man är självbyggare tar det längre tid, vilket är bra eftersom eventuell fukt i väggar under byggtiden hinner försvinna innan man målar od. Det här med att innerväggar i leca skulle förbättra U-värdet år nytt för mig. Hur kan det påverka?

Att köpa i Polen har man läst om men men hur reklamerar man? Inget för mej.

Erwe
 
Vad ska du reklamera på stenblock ?
 
reklamera? Ingen aning att de inte är hela eller?
Finns det Maxit ISOLECA i Polen? Vi tänkte nämligen bygga med det. Funderade ett tag på lättbetong men magkänslan tyckte inte det :)
Hur är byggtekniken för isoleca om man tänker med allt från blocken till puts? Läste något om mineralullremsa? Har frågat byggare och de har aldrig använt det? Vad beror det på om man använder det eller inte? Har det med klimat eller U-värde att göra?
Läste för ett tag sedan om en puts som innehåller vitt pigment, det tyckte vi lät kanon! Men nu hittar jag inte det igen. Är det någon som vet vad den heter?
 
Vi fick vårt bygglov klart idag så nu är det bara att dra igång. Vi ska bygga med Maxits isoblock å mineralullsremsa. murar ju leca mot leca å sen isolering mellan eps å eps. Så har jag fattat de.
 
Kul! Vi har inte ansökt ännu, sitter och filar på detaljerna.

Jaha så den hämnar där den lilla mineral ullremsan.

Vart o vad har ni fått ge per kvm för era maxits isoblock? Vi funderar nämligen på om man kan tjäna en hacka genom att åka över till polen med en lastbil och köpa det där, men jag kan inte riktigt förstå polska så jag har svårt att hitta på byggvruhusens hemsidor. Vi bor hyfsat nära karlskrona nämligen så lång bilsträcka blir det inte.

Är det någon som köpt det (isoblock) i polen?
 
Mineralullsremsa?
är det ok att ha den i väggen för isoleca? var nån som sa att den kanske möglar om det är fuktigt så jag ska mura med iso och använda skumplast typ syllisolering istället, bra eller dåligt?
 
Ja? Jag har aldrig innan hört om mineralullremsa till Isoleca och inte ens när jag förhörde mig bland byggare i vänskapskretsen?
 
Tackar Smacker!
Men om man då väljer Isoleca och mineralullsremsa. Vad är det för puts man ska använda på utsidan resp. insidan?

Läste i forumet för att tag sedan om ett puts som innehöll vitt pigment. Vad är det för märke, dyrt? Låter ju toppen att slippa måla! Någon som vet något?
 
virvel skrev:
Tackar Smacker!
Men om man då väljer Isoleca och mineralullsremsa. Vad är det för puts man ska använda på utsidan resp. insidan?

Läste i forumet för att tag sedan om ett puts som innehöll vitt pigment. Vad är det för märke, dyrt? Låter ju toppen att slippa måla! Någon som vet något?
Ingen aning om vad dom använder för puts.... Har inte satt mig in i det än. Men hade ju vart jäkla smidigt med pigment i putsen.
 
Jag har nätat och putsat på insidan. Det är nog en petitesse om man slipper måla ytskiktet vid inflyttningen. Jag räknar krasst med att insidan måste målas ganska frekvent som rent underhåll så att lägga manken till att ha pigment i putsen har inte så stor betydelse. Risken är snarare att man inte kan 'lappa' eller punktvis måla över ev skador det första året. För mig blev det direkt målningsskador då man lyfte av takskyddet för pelletskaminens skorsten. Den sidoväggen målades punktvis om på direkten. Jag kan inte tänka mig att man får lika 'ren' färg på väggen med enbart pigmenterad puts.
 
yonna skrev:
Jag har nätat och putsat på insidan. Det är nog en petitesse om man slipper måla ytskiktet vid inflyttningen. Jag räknar krasst med att insidan måste målas ganska frekvent som rent underhåll så att lägga manken till att ha pigment i putsen har inte så stor betydelse. Risken är snarare att man inte kan 'lappa' eller punktvis måla över ev skador det första året. För mig blev det direkt målningsskador då man lyfte av takskyddet för pelletskaminens skorsten. Den sidoväggen målades punktvis om på direkten. Jag kan inte tänka mig att man får lika 'ren' färg på väggen med enbart pigmenterad puts.
Jo de e klart. De blir ju problem att laga med pigmentputs.
 
virvel skrev:
reklamera? Ingen aning att de inte är hela eller?
Finns det Maxit ISOLECA i Polen? Vi tänkte nämligen bygga med det.
Har inte sett Isoleca in Polen, eller letat efter för den delen, men det finns något som kallas Fortis-block. Till sin uppbyggnad påminner det om Isoleca. Så här ser det ut: Länk
 
Yonna, kanske missförstod det du skrev, men jag läste något på forumet om vit pigmentputs på yttersidan? Tänkte då att man slipper problem med att färgen flagnar om man målar ytter sidan. Innersidan målas självklart, kanske lite gipsspackel på någon bit för att få lite rustik kännsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.