Är det någon som byggt stenhus med Fiskarhedenvillan eller känner till något om det?
Det är Ytong lättbetong som används som stomme.

Intresserad av kvalitén samt givetvis prisskillnad mellan trä- och stenhus om någon har lite info att dela med sig av?
 
I en annan tråd kommenterade jag motsvarande frågeställning för ett tag sen:

rickardg skrev:
Eftersom det är "lösvirke" så levererar Fiskarheden en hög stenar (iofs egentligen ytong levererar stenarna), en ritning och sitt varumärke typ, sen är det upp till hur bra deras underentreprenörer som driver byggena är.

Vad jag förstått så för trähus ska de visst ha en regel som säger att en underentreprenör får göra ett allvarligt fel en gång men andra gången åker de ut och får aldrig bygga för fiskarheden mer, vilket ger en viss trygghet när man kan välja en entreprenör som byggt tiotals hus åt dem och när de tar in nya entreprenörer som klarar stenhus blir man lite försökskanin när man är en av deras första stenhuskunder.

Det kan nog bli riktigt bra men lite riskabelt att vara en av de första.

Sen kan det vara en bra idé att kolla vad som egentligen ingår i priserna, när man lägger på allt som fattas blir de inte riktigt lika billiga som det först verkar.
Nu har det iofs gått lite tid så man är inte de aldra första längre men de lär inte ha byggt speciellt många hus så det är fortfarande inte samma trygghet som med deras trähusentreprenörer. Försökte få pris på ett stenhus från dem, men det trog ut på tiden och de lyckades aldrig få ur sig nån offert i tid.
 
Verkar ju gå relativt snabbt att bygga dessa Ytong- husen så om man räknar på arbetskostnaden för monteringen så borde det nästan bli billigare än för trähusen... Får ta ett möte med en säljare och se vad som gäller.
 
Hejsan!

Vi har byggt ett stenhus med Fiskarehedenvillan. Kontakta mig gärna privat för detaljer och eventuella frågor.
 
  • Gilla
Hammarhaj75
  • Laddar…
Låter bra molcam, jag kontaktar dig!
 
Hej! Lite sen med svar här kanske. Vi fick pris från Fiskarhedenvillan angående modell Viggen - det skulle bli c:a 300 000 kr extra i material och c:a 300 000 kr extra i arbetskostnad med Viggen i sten jämfört med trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.