Hej,

jag har fått uppgifter att stenhus inte kostar mycket mer än trähus att bygga. På längre sikt borde det bli billigare med lägre underhållskostnad?

Finns det någon som har erfarenhet från detta?

Jag har hittat en stenhustillverkare som heter Lammi Stenhus, hemsida www.solcon.se.


Tacksam för svar/
Husknut
 
Jag tror att man får kolla på ganska lång sikt framåt i tiden om det skall löna sig med stenhus. Det kostar allt några tusenlappar extra per m2...

Men varför skall allt löna sig. Jag skulle kunna tänka mig att välja ett stenhus av både bekvämlighet plus att jag tycker det är snyggt!!

Kolla även in Örementhus www.orement.se. De pysslar med Ytong-tillverkade hus...

Mvh,
 
Tumregeln jag hört är att ett Ytonghus kostar ca 20% mera, men då talar vi om initialkostnad och inte om totalkostnad över husets livstid.
 
Hoffsan skrev:
Finns även Haaks stenhus. [länk]
Vi ska börja bygga om ca 3 veckor med dem.
Ser läckert ut! Någon speciell modell ni bygger efter?? Ungefärlig kostnad??


Hls,
 
Vi var helt inne på att bygga med trä, men fick ett bra erbjudande från en stenhusleverantör och har svårt att motstå det. Jag var helt säker på att stenhus var mycket dyrare än trä, så därför slog vi det hur hågen.

Hur är det egentligen med energuförbrukningen i stenhus kontra trähus. Någon som vet?
 
Danno skrev:
Vi var helt inne på att bygga med trä, men fick ett bra erbjudande från en stenhusleverantör och har svårt att motstå det. Jag var helt säker på att stenhus var mycket dyrare än trä, så därför slog vi det hur hågen.

Hur är det egentligen med energuförbrukningen i stenhus kontra trähus. Någon som vet?
Vilken leverantör var detta? Mer info.
Både Örementhus och Haaks Stenhus har i sin reklam att det inte är dyrare att bygga i betong, men när man pratar med dem är det uppenbart att så är fallet.

Pratade med Örementhus på mässan, har Yxhult (Ytong) gått i konkurs? Iaf. var det detta jag fick veta. De har iaf. annan leverantör nu.
 
Ytong som låg i Dalby (Gamla Siporex) har gått i konkurs.
 
Läste på www.smartchice.se att de går ut med att deras hus kostar 10.000 per kvadrat. Har ännu inte pratat med dem, nån annan som har erfarenhet från detta företag??
 
Pillan skrev:
Läste på www.smartchice.se att de går ut med att deras hus kostar 10.000 per kvadrat. Har ännu inte pratat med dem, nån annan som har erfarenhet från detta företag??
Länken fungerar inte för mig, har du skrivit rätt?
 
bOlzon skrev:
Länken fungerar inte för mig, har du skrivit rätt?
Oh, nej, helt fel... adressen är smartchoice.se. Ibland går det för snabbt...
 
bOlzon skrev:
Vilken leverantör var detta? Mer info.
Både Örementhus och Haaks Stenhus har i sin reklam att det inte är dyrare att bygga i betong, men när man pratar med dem är det uppenbart att så är fallet.

Pratade med Örementhus på mässan, har Yxhult (Ytong) gått i konkurs? Iaf. var det detta jag fick veta. De har iaf. annan leverantör nu.
Leverantören vi haft kontakt med heter Hedareds Sand & betong (http://www.sandobetong.se). Läs mer på deras hemsida. Verkar vara bra. Vi har kollat två hus som haft s&b som leverantör, båda e nöjda.
 
Hoffsan skrev:
Finns även Haaks stenhus. [länk]
Vi ska börja bygga om ca 3 veckor med dem.
Började ni inte bygga Örementhus? Läst i en tråd om Eksjöhus Norrhaga...Eller följde ni med säljaren till Haaks? Är Haaks bättre?

Jag skulle gärna bygga ett stenhus med Norrhagas planlösning. Men troligen drömmer jag bara. Stannar troligen fel sida 2,5...
 
Tycker att ni gör helt rätt Danno,håller på med mitt Heda hus nu.
Stom resningen tog 2 dagar,de byggare jag anlitat vet vad dom håller på med..

Om det finns någon som är intresserad av bilder på ett Heda hus så meddela mig detta,jag har ett helt gäng som ni kan få ta del av..

Det finns även möjlighet att få besöka ett antal hus i Borås området om intresse finns..
 
fredstu skrev:
Tycker att ni gör helt rätt Danno,håller på med mitt Heda hus nu.
Stom resningen tog 2 dagar,de byggare jag anlitat vet vad dom håller på med..

Om det finns någon som är intresserad av bilder på ett Heda hus så meddela mig detta,jag har ett helt gäng som ni kan få ta del av..

Det finns även möjlighet att få besöka ett antal hus i Borås området om intresse finns..
Jag är väldigt intresserad av bilder på Heda hus. Kan du skicka de på mailen?

Hur långt har ni kommit med er bygge? Två dagar låter helt underbart. Hur stort är erat hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.