Ett hus från 1880- talet med stengrund/torpargrund. Stengrunden är inte i bästa skick. Sprickor och grunden tangerar inte jämnt (viss utskjutning)
En tilläggsisolering planeras med ny panel utvändigt. Kan man göra ngn klok insats med befintlig stengrund som t ex gjuta en sula utanför eller annat?
 
  • Sprickor och ojämnheter i stengrunden till ett hus från 1880-talet med tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet stenfundament av 1880-talshus med synliga sprickor och ojämn kontakt med husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre stengrund med synliga sprickor och skador under en rödmålad trävägg, gräs framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gjorde du i slutändan?
Vi har betydligt värre sprickor i vårat nyförvärvade hus som vi ska ta tag i.
 
N
Cementbruk A
 
M mulle.meck skrev:
Hur gjorde du i slutändan?
Vi har betydligt värre sprickor i vårat nyförvärvade hus som vi ska ta tag i.
Har inte gjort ngt ännu. Kommer att applicera hydrauliskt kalkbruk som har en rörelsemån.
 
N
Men som inte klarar snö på vintern, eller konstant fukt. Men ditt val.
B bruk är ett mellanting, eller NHL5.
 
D Davidsson Anders skrev:
Har inte gjort ngt ännu. Kommer att applicera hydrauliskt kalkbruk som har en rörelsemån.
Eller så gör du - ingenting. Det är med största sannolikhet ett timmerhus, och då är det i huvudsak stenarna som är placerade under knutar som bär upp huset. Resten av stenarna (och bruket som är pålagt) är 50/50 dekoration och försök att förebygga golvdrag.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eller så gör du - ingenting. Det är med största sannolikhet ett timmerhus, och då är det i huvudsak stenarna som är placerade under knutar som bär upp huset. Resten av stenarna (och bruket som är pålagt) är 50/50 dekoration och försök att förebygga golvdrag.
Japp, är ett timmerhus från 1880-talet. Har grävt ur en äldre mullbänk. Har plastat mot marken. Installerat en sorptionsavfuktare i grunden samt spirorör med utblås mot de punkter med störst fuktbelastning. Relativ fukt% ligger på inställning 65%
Vill ju nu ha en så tät grund som möjligt så att avfuktaren inte jobbar onödigt mycket.
Har tidigare fått råd om hydrauliskt kalkbruk avseende grunden från ett företag som arbetar med fuktskador och som varit ute på platsen. Men finns kanske ngt annat alternativ.
 
N neo11 skrev:
Men som inte klarar snö på vintern, eller konstant fukt. Men ditt val.
B bruk är ett mellanting, eller NHL5.
NHL5 är ett hydrauliskt kalkbruk
 
D Davidsson Anders skrev:
Japp, är ett timmerhus från 1880-talet. Har grävt ur en äldre mullbänk. Har plastat mot marken. Installerat en sorptionsavfuktare i grunden samt spirorör med utblås mot de punkter med störst fuktbelastning. Relativ fukt% ligger på inställning 65%
Vill ju nu ha en så tät grund som möjligt så att avfuktaren inte jobbar onödigt mycket.
Har tidigare fått råd om hydrauliskt kalkbruk avseende grunden från ett företag som arbetar med fuktskador och som varit ute på platsen.
Jag har inte någon avfuktare i grunden på mitt timmerhus. Varför skulle jag?
Dessutom finns några kattgluggar som sköter ventilationen. Kåken har stått upp i nuvarande skick sedan slutet av 1800-talet.

När grunden inte är helt tät (vilket den i mitt tycke inte behöver vara) kommer avfuktaren jobba med en massa luft från utsidan av grunden också.
D Davidsson Anders skrev:
Men finns kanske ngt annat alternativ.
Ta kontakt med någon som är kunnig om gamla timmerhus, där får du de bästa råden. Här på forumet är @heimlaga vår expert.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har inte någon avfuktare i grunden på mitt timmerhus. Varför skulle jag?
Dessutom finns några kattgluggar som sköter ventilationen. Kåken har stått upp i nuvarande skick sedan slutet av 1800-talet.

När grunden inte är helt tät (vilket den i mitt tycke inte behöver vara) kommer avfuktaren jobba med en massa luft från utsidan av grunden också.

Ta kontakt med någon som är kunnig om gamla timmerhus, där får du de bästa råden. Här på forumet är @heimlaga vår expert
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har inte någon avfuktare i grunden på mitt timmerhus. Varför skulle jag?
Dessutom finns några kattgluggar som sköter ventilationen. Kåken har stått upp i nuvarande skick sedan slutet av 1800-talet.

När grunden inte är helt tät (vilket den i mitt tycke inte behöver vara) kommer avfuktaren jobba med en massa luft från utsidan av grunden också.

Ta kontakt med någon som är kunnig om gamla timmerhus, där får du de bästa råden. Här på forumet är @heimlaga vår expert.
Finns ju säkerligen olika skolor för detta. I och med att vi isolerar grund och drar in golvvärme valde vi denna lösning efter rekommendation och har ju då ändå säkrat upp fuktbelastning i grunden.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har inte någon avfuktare i grunden på mitt timmerhus. Varför skulle jag?
Dessutom finns några kattgluggar som sköter ventilationen. Kåken har stått upp i nuvarande skick sedan slutet av 1800-talet.

När grunden inte är helt tät (vilket den i mitt tycke inte behöver vara) kommer avfuktaren jobba med en massa luft från utsidan av grunden också.

Ta kontakt med någon som är kunnig om gamla timmerhus, där får du de bästa råden. Här på forumet är @heimlaga vår expert.
Bra tips med experten på timmerhus :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi valde detta sätt då vi isolerar bjälklag samt drar in golvvärme. Kanske finns andra sätt men vi känner oss trygga med denna lösning och får ju då koll på fukt. Men håller med dig. Lite knepigt att få grunden helt tät.
 
D Davidsson Anders skrev:
Finns ju säkerligen olika skolor för detta. I och med att vi isolerar grund och drar in golvvärme valde vi denna lösning efter rekommendation och har ju då ändå säkrat upp fuktbelastning i grunden.
Jag ber om ursäkt för att mitt dryga svar tidigare.

Var och en blir salig på sin tro sägs det, och det är nog särskilt sant vad gäller hus. Det jag stör mig på är inte din husgrund, utan alla dessa företag som tjänar stora pengar på att genom rädsla för det okända sälja in sina produkter och tjänster. Det handlar inte om att krypgrunden, källaren eller vinden alltid utgör risker för huset, utan att företagen kan så tvivel genom att prata om fukt, mögel och allsköns vidhängande hälsoproblem som husägaren kan råda bot på genom att köpa deras produkt, gärna med prefix som trygg- och säker-. Man säljer gärna besiktningar och försäkringar för att skydda mot de okända läskigheterna som lurar i undanskymda delar av huset.

Hoppas du har en välfungerande grund på ditt gamla hus oavsett! Avfuktaren lär ju inte göra skada åtminstone.
Och som sagt, @heimlaga kan timmerhus bättre än i princip alla här på forumet. Han dyker säkert upp i tråden endera dagen, nu när jag taggat honom 2 gånger!

Edit: äsch, även det här svaret lät drygt och otrevligt. Nu får jag ge mig.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
N
D Davidsson Anders skrev:
NHL5 är ett hydrauliskt kalkbruk
Jag vet, det enda hydraliska bruk som klarar det som eftersträvas i tråden.
Webers klarar det inte, och NHL3,5 och NHL2 klarar det inte heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.