En fråga av ren nyfikenhet:
Jag ska byta ut min torvisolering mot linull i snedtaket. När jag som bäst står och rakar när torven (yuck) dunsar en knytnävsstor sten ner på golvet. Denna följs av lite tegelstensbitar och murbruk. Vad är detta för intressant isoleringsmetod? :p
Det var bara i ett område på högst en kvadratmeter som stenarna låg uppblandat med torv. Resten av taket var ren torv. Några idéer? Huset är byggt 1920.
 
AnneFi
intressant? nu är mitt hus murat och har ingen isolering i just väggarna men golvet är fullt av sten och tegel blandat i aska.
 
kalubah skrev:
Det var bara i ett område på högst en kvadratmeter som stenarna låg uppblandat med torv.
Var det i närheten av skorstenen, kan det vara rester från när den murades. ;)
 
Kanske var det vad som blev över efter att de hade murat skorstenen? Istället för att ta bråtet till tippen så slängde de ner det i isoleringen...
Förklarar dock inte stenen, eller används sten i murstocken?
 
Immobil: Oj det var ju i princip vad du sa... (se ovan)
 
Vi hare ett hus byggt -30 och har hittat en hel del byggavfall i väggar och golv. Lättare att bygga in det än att bära ut det, tydligen... :-D
 
lite byggavfall gör ju ingen skada :). Isolerar dåligt men ruttnar inte av fukt, kan magasinera värmen och dämpa ljud.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.