Hej på er.
Jag fick en dag väldigt dålig avrinning i min tvättstuga i källaren. När jag skulle rensa gjutjärnsbrunnen så var det ca två nävar sten i den ska det vara så? Nu när jag rensat så verkar det funka skapligt. Det står vatten i brunnen som det ska och dom andra två brunnarna funkar som dom ska. Kan det vara hål i röret, vad gör man åt saken då?
Huset är från 1950.
 
Det är inte akvariegrus då?

Vanligt att det följer med grus när man gör rent akvarium.
 
Nej akvariegrus är det nog inte. Stenarna är som enkronor i storlek (dom största). Nån som har en aning.
 
Att du skulle fått baksug så att du fått upp dessa stenar från rören låter helt osannolikt. Gissar mer på att någon har varit ute och plockat fina stenar och råkat tappa ut dem på golvet ner i brunnen eller så. Ta ett snack med de andra i hushållet så kanske det kommer fram både det ena och andra som spolats ner den vägen. ;)
 
Låter mycket troligt att röret är av på ett eller flera ställen...

Och är det så är det inte mycket annat att göra än att ta fram bilmaskinen och hugga upp källargolvet.

/Mario
 
För att få in stenar med storleken av en enkrona så måste röret gått sönder riktigt ordentligt. Anntingen har röret gått av och sedan delat sig eller så har det spruckit sönder så det saknas delar av röret. Men vilket fallet än är så är det ju bilning av golvet som gäller.

Hade samma fenomen i brunnen i garaget men jag lade inte ner mer energi på utan tömde bara brunen. Anntog att det som låg där i hade sopats ner från golvet. Får undersöka om det dykt upp mer grus i brunnen nu kanske.

// Snozzi
 
Jag kan inte förstå hur stenarna ska kunna vandra bakåt över vattenlåset och lägga sig i den rensbara delen om det är trasiga rör vidare ut ur huset. Någon får gärna skriva en förklaring på det fenomenet.
 
Innan bilmaskinen åker fram/annat oljud startar OCH problemet kvarstår så kontakta en VVS-kille med kamera som får filma runt lite och se vad det är som ev. är tokigt!

 
Jag har rensat avloppet ordentligt nu och det funkar kanon men det är klart, det kanske rinner rakt ut någonstans. Hur kan man se eller märka om avloppet är sönder?
 
Enklast är att göra som ByggaNytt skrev, att ta ut någon som filmar avloppet för att hitta ev. fel. Ett annat allterantiv är om du har någon renslucka/service lucka på utgående stamm ur huset som du kan öppna. Spola sedan vatten i brunnen och se om det kommer fram dit. Visar dock tyvärr inte hur mycket av vattnet som rinner i avlppet och hur mycket som rinner ut i ett ev. hål på röret.

// Snozzi
 
T
Som Snozzi beskrev, kolla om det finns en inspektionslucka och se på avrinningen.
Ev, under kontrollerade former, kan du ju sätta igen avloppet vid inspektionsluckan och sen fylla på vatten i golvbrunnen i källaren och se om "stoppet" i avloppet kommer upp i avloppsbrunnen, kommer vattnet upp efter ett tag, låt det då vila 5-10 min och se om vattnet sjunker undan, gör det inte det är rören ok, annars har du läcka och tyvärr åker du då på att bila upp. Kamerainspektion brukar kosta mellan 3-4000:-.
OBS, var noga med att kolla att du bara har en brunn i källaren, har du flera brunnar måste du ha folk som bevakar dessa också när du gör testet.
 
Jag tycker fortfarande att ni målar fan på väggen innan han står där. Ett vattenlås fullt med sten och grus är väll inte något att börja bila upp golv för? Gissar att viss läcka finns det i de gamla rören om man ställer vatten i tryck så försviner det säkert i en spricka och har nog alltid gjort så. Hittade själv 3 stycken sprickor i mitt avlopp bara inne i badrummet när det golvet bilades upp av annan anledning. Men jorden runt va knappt fuktigare än resten trots att en av dessa sprickor även va förskjuten ca 1 cm. Att sedan lägga ner en massa pengar på ytskickt ovanpå ett gamalt avlopp skulle jag aldrig rekomendera utan att då bila upp och byta till plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.