Ni som bygger trähus,av vilken anledning har ni valt det och va inte stenhus ens ett alternativ?

har själv haft funderingar på ett TH med putsfasad,och nu bbörjat fundera på ett stenhus istället,men vad är nackdelen med ett stenhus?

Förutom att de flesta stenhus tillverkas o säljs i södra sverige,varför?
Jag bor själv i gästrikland.


mvh//Kimppa
 
Skillnaden är nog priset. Ett stenhus är dyrare att bygga men håller bättre om du ska ha puts på väggarna. Ett TH med trästomme och utvändig isolering + puts tål i stort sett ingen påverkan alls. Putsen blir väldigt spröd och har man små barn så ska man nog akta sig för den typen av konstruktion även om det är väldigt snyggt med puts. Ett riktigt stenhus med "flerlagerputs" klarar sig bättre men kostar å andra sidan mer att uppföra.

Har själv ett soutterränghus där halva huset är putsat på lättbetong och övre delen är trästomme med liggande panel. Putsen har klarat sig bra hittils trots ställningbyggnation och cyklar som blåst omkull på fasaden.
 
Kimppa skrev:
har själv haft funderingar på ett TH med putsfasad,och nu bbörjat fundera på ett stenhus istället,men vad är nackdelen med ett stenhus?
mvh//Kimppa
Två nackdelar:
- Priset.
- Sämre värmeisolering.

Sedan om det finns fördelar som väger upp dessa nackdelar låter jag vara osagt.


Kimppa skrev:
Förutom att de flesta stenhus tillverkas o säljs i södra sverige,varför?
mvh//Kimppa
Tror nog att det mest beror på gamla traditioner.
 
Och jag trodde att just värmeisoleringen va bättre i ett stenhus,att de håller värmen bättre på vintern och är svalare på sommaren.
Iaf vill säljare av stenhus påstå detta.

Nån som vet mer?
 
Nja, de är trögare. Det innebär att om man skulle slå av värmen på vintern så tar det längre tid för ett stenhus att bli kallt än för ett trähus. Omvänt på sommaren, det tar längre tid för stenhuset att värmas upp, så det magasinerar ofta kylan från nätterna och håller ett jämnare klimat.

Men detta är inte samma sak som bra eller dåligt isolerat, det kan ändå vara så att det krävs mer energi för att hålla ett stenhus kontinuerligt varmt på vintern.
 
Stenhus är inget energialternativ i norra delen av klotet. Vem vill värma upp sten för att få behaglig temperatur innomhus när man kan ha det bra i en tät plastpåse? Sten strålar ju värme åt alla håll, även utåt. Isolerad påse behåller ju värmen innuti med en energiförlust som motsvarar isoleringen! Sen har man ju problemet med kontrollerad ventilation! Men det kan ju lösas!
 
G
Man får ju oxå se kvaliten på ett sten hus på längre sikt.Har man gjutet bjälklag så tycker inte jag att man kan jämföra det med ett i trä , man behöver inte oroa sig för röta eller fukt ,fasaden är istort sett underhållsfri inget som röttnar iallafall.
Jag tycker inte energin är några stora problem heller jag bor i ett stenhus på 200m2 med stora fönsterpartier och jag förbrukar 15000kilovatt med allt tycker jag är helt ok.Fördelarna är tillräckligt många ur kvalitetsynpunkt för att kosta på sig ett sten hus jag byggde mitt själv för 11000kr m2 men lejer man ut bygget så kan man få ett stenhus för ca 16000kr m2.
 
jag bli mest förbryllad över att de är så olika åsikter angående stenhus,

jag som tänkte att de vore kanon med ett stenhus,med tanke på att de är relativt underhållsfritt,
men att de finns så få norr om sthlm fick mig att fundera av vilken anledning dom mest verkar byggas i södra sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.