Vi vill ha ett pustat hus. Vad tycker du? Borde vi välja sten (lättbetong) eller trähus? Är det stor prisskillnad? Det verkar som om de flesta hustillverkare bygger trähus.
 
Ett stenhus som putsas är betydligt säkrare än ett trähus med putsfasad även om det förra alternativet blir dyrare. Detta har dryftats många gånger här i forumet.

Men jag förundras ändå över putsade trähus från 30-40-talen och där putsen hållit i så många år. Mitt föräldrahem, funkishus byggt 1939, stor 'ful' sockerlåda (men vansinnigt vackert inomhus) var ett trähus med glimmerputs. Den putsen höll i nära 60 år innan sprickbildning uppstod och det fick putsas om. Hur kommer det sig att byggare förr i tiden klarade att bygga utan dessa stora problem som uppstår idag med putsade trähus?

I norra Skåne har man traditionsmässigt byggt trähus av den enkla anledningen att där fanns god tillgång till skog/virke. I södra delen av Skåne var det - åtminstone tidigare - vanligare med stenhus. I mitt eget område (mindre fiskarby) är det tvång på putsad fasad.
 
Om kostnaden inte hade varit en faktor så hade jag definitivt valt lättbetong. Trevligt material och problem med mögel är närmst obefintliga eftersom det är oorganiskt material.
Annars kan ni ju anlita en arkitekt för att göra erfoderliga ritningar till bygglovet och sen beställa exempelvis Finjas väggelement. Tror att kostnaden för dessa ligger runt 3500-4000 per kvm vägg.

Finns också roxi stenhus . : ROXI STENHUS : . där ni kan komma med egen ritning.
Har för mig att roxi har sitt säte i Ystad.
Det kostar ju ingenting att ta in offert/prisuppgift på de olika alternativen som ni har.
 
Glöm inte Örementhus (eslöv) som ligger i samma prisklass som roxistenhus. Vi tog offerter från både örement och roxistenhus, och prisskillnaden på ett 185kvm hus med dubbelcarport låg på 2500kr. Vi valde i slutändan roxistenhus pga att de var ett aktiebolag och de har sitt säte i trelleborg. Vi har haft problem under byggprocessen, men har idag ett bra hus...
 
maggan9 skrev:
Vi tog offerter från både örement och roxistenhus, och prisskillnaden på ett 185kvm hus med dubbelcarport låg på 2500kr. Vi valde i slutändan roxistenhus pga att de var ett aktiebolag och de har sitt säte i trelleborg. Vi har haft problem under byggprocessen, men har idag ett bra hus...
Med det valet hade jag valt Örementhus som funnits länge och som inte drabbats av så många besvikna husköpare.
 
yonna skrev:
Den putsen höll i nära 60 år innan sprickbildning uppstod och det fick putsas om. Hur kommer det sig att byggare förr i tiden klarade att bygga utan dessa stora problem som uppstår idag med putsade trähus?
Byggnadsarbetarna förr var yrkesmän och hantverkare som använde sig av beprövade metoder och putsade bara vid rätt väderlek och årstid.

Idag är inte hantverksskickligheten den allra bästa. Man ser skräckexempel när det putsas i felaktiga väderförhållanden och målas alltför snart på putsen. Samtidigt experimenteras det en del med själva materialen, både putsen men även putsbärarna (det under putsen).
Altså är det en eller flera av parametrarna oskicklighet, brådska och fel materialval som orsakar de putsskador vi ser idag.
 
citat volvo:Med det valet hade jag valt Örementhus som funnits länge och som inte drabbats av så många besvikna husköpare.

Det är alltid lätt att vara efterklok, och om vi skulle välja idag hade det blivit Örementhus alla gånger. Tyvärr är det nog mer än vi som just flyttat till en ny landsända och har inga "känningar " på plats och väljer den största leverantören/ ett aktiebolag som finns på börsen i tron att de är måna om sitt rykte. Sedan har väl Örementhus någon konkurs bakom sig??? Eller blev de bara uppköpta av någon?

Det aldrig lätt att välja rätt...
 
Efter vad jag förstår är det stor skillnad på puts och puts. Bekanta som är i byggsvängen menar att välja annat STO-puts är oklokt då risker för sprickbildningar etc är större med ex vis spritputs.

Om ni nu ska bygga i södra Sverige finns även Haaks stenhus (Örementhus moderbolag), Lindén Villan, Arkitekhem, Europahus, Thermohus (cellplast med kärna i lättbetong).

Prisskillnaden är troligen mindre än vad man kan tro, jag lämnade en arkitekritad ritning till Trivselhus och fick en prisindikation på 17000/kvm, från ett par av ovanstående har indikationerna varierat mellan 17 500 och 18 500/kvm.
 
Vi har byggt med Örementhus under förra året och är mycket nöjda både med huset och den service vi fått under byggprocessen. Jag har en känsla av att Örementhus till skillnad från många andra husföretag inte tar på sig att bygga fler objekt än vad dom hinner med.
 
Vi har också byggt med Örementhus men är dock inte så nöjda. Idag 2 ½ år efter inflyttning försöker vi fortfarande få Örementhus att åtgärda besiktningsanmärkningar. Läs vår historia på www.neverendingstory.se.
 
Låt inte tråden spåra ut. Frågan gällde för/nackdelar med trä/stenhus.

Diskussioner avseende olika hustillverkare passar bättre in under tråd som handlar om just detta.
 
yonna skrev:
Hur kommer det sig att byggare förr i tiden klarade att bygga utan dessa stora problem som uppstår idag med putsade trähus?
Förr i tiden användes kalkputs på träfasad. Kalkputsen är mer "elastisk" och följsammare än cementblandningar och kan då följa eventuella rörelser i fasaden utan att spricka direkt. Den blir blött men torkar snabbare.
Tillägsisoleringar på insidan kan dock förstöra vilken gammal puts som helst om den inte får chans att torka innan frosten. Då blev medicinen en vattentätt putsmålning som håller fasaden torr men vid minsta spricka i den tätta ytan blir det förödande.

Rika byggde alltid av sten och puts och det är fortfarande en prisfråga. Tryggast att bygga trähus med träpanel eller betonghus med puts. Att blanda trä och puts är mer riskfylld än att bygga av samma materialtyp, tycket jag som flyttat från ett relativt ny trähus till ett gammalt putsad tegelhus. Blev trött på att inviga varje sommar med att öppna färburken ... om inte huset skulle målas så var det stakett eller veranda eller vindskivor eller trappan eller ..... Nya träfärger som inte tål miljön dom utsätts för påskyndade flytten ;).

Det är biligare och snabbare att bygga ett trähus jämfört med en betonghus
gaia
 
fördelen med prefabricerade trähus, är att de tillverkas inomhus, och därmed inte utsätts för väta. meningen vid montering av denna typ hus är, att när de reses på plats, skall taket vara på samma dag. det här är grundtanken. husen kan därefter få fasad av tegel, som inte leder till problem. förr låg tegelbruken tätt i Skåne
 
Tack för hjälpen.
Verkar som alternativen är:
Stenhus prefabricerade väggar
Stenhus iso block
Stenhus ... finns väl några sorter till
Trähus med tegel och borstad puts
Trähus med lättklinker + puts
Trähus med luftspalt och sen nån sorts skiva och puts på

hm, inte så insatt än.
Hur ........... ska man kunna välja ????????????? Hjälp!!!!!!!!
 
Daisy skrev:
Tack för hjälpen.
Verkar som alternativen är:
Stenhus prefabricerade väggar
Stenhus iso block
Stenhus ... finns väl några sorter till
Trähus med tegel och borstad puts
Trähus med lättklinker + puts
Trähus med luftspalt och sen nån sorts skiva och puts på

hm, inte så insatt än.
Hur ........... ska man kunna välja ????????????? Hjälp!!!!!!!!
Sen har du varianterna lättbetong vs. lättklinker såsom leca block fast jag antar att det är därför du har iso block med i din lista för det är ju lättklinker.

Lättbetong är lite dyrare än lättklinker om man kollar på priset per sten. Men jag tror att det går på ett ut, eftersom om du bygger med lättklinker så går det åt en hel del murbruk. Med lättbetong däremot så lägger man bara tunnfogslim/tunnfogsbruk a 2-3 mm (appliceras med limskopa eller klinker-tandspackel).

Är man bara noggrann med första skiktet så är det lätt att få ett mycket bra resultat med lättbetong.
Vi byggde våra garageväggar i lättbetong så jag är lite förespråkare för lättbetongen framför lättklinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.