Vilka argument finns för/emot terass/uteplats i sten respektive trä? Vad är mest praktiskt, lättskött, snyggt? Vad är enklast att lägga? Att underhålla?

Alla åsikter mottages tacksamt av

Lena, lika velig som vanligt 8)
 
Svårt att ge ett rakt svar. Det beror så mycket på omständigheterna runt och på platsen och syftet med platsen.

Är det i anslutning till ett hus/köket och man ska använda platsen som matplats på somrar skulle jag absolut välja trä. Man kommer lätt upp i samma markplan som köksgolvet och det är lätt att servera maten etc...

Några saker att tänka på:
* Trä kräver mer underhåll.
* Man kan stämpla upp en altan som satt sig. En uteplats av sten måste göras om.
* Sten upplevs som kallt och hårt, trä som varmt och mjukt.
* Sten är strävt och äter strumpor och barnfötter.
* Trä kan flisa sig om man behandlat det fel.
* Trä upplevs som en förlängning av huset ut i trädgården. En stenplats blir bara just en stenplats.
/CC
 
Å andra sidan är det inte så mycket jobb att ta upp sten och lägga om. Sten håller dessutom i evighet. Sten har även en solidare känsla. Trädäck känns som somarstuga.
 
Vi har gjort en betonggrund på 60kvm till vår uteplats där vi ska nästa vår lägga uteklinkers på. Grunden är i samma höjd som köket.

Våra argument att inte göra det i trä var just det ständiga underhåll trä behöver för att hålla det snyggt. Riskerna av sprickor och mögel.

Klinkers spolar man bara med vatten då och då ;D
 
Vi har btg-plattor o de är inte alls kalla utan varma o sköna efter en solig dag. Btg lagrar värmen rätt bra.
 
Då vill jag tillägga:
* Sten är dyrt om det ska gjutas platta och lägga ute klinker (men otroligt snyggt och underhållsfritt), trä är relativt billigt om man sköter om det på rätt sätt.
* Sten kyler molniga dagar och värmer soliga dagar.

Själv försöker jag hela tiden tänka på att slippa underhåll när jag bygger. Sten, glas och rostfritt är därför helt fantastiska material. En uteplats i marksten kräver dock lika mycket underhåll som en trä altan eftersom flygande växtfrön alltid lyckas få fäste mellan plattorna även om man har stenmjöl i fogarna. Klinker är däremot näst intill underhållsfritt skulle jag tro. Trä kräver tralltvätt varje vår och sen smörjning (själv använder jag såpa istället för olja). Synd att rostfritt är så dyrt, annars hade det varit ett självklart val till räcket.
/CC
 
[quote author=chris47 Synd att rostfritt är så dyrt, annars hade det varit ett självklart val till räcket.
/CC[/quote]

Runt vår uteplats med uteklinkers har vi planerat med samma tanke "underhållsfritt" en balustrad i vit betong som på bilden:



baluscapri.jpg

Bara att spola av ;D
 
Du kan tänka såhär oxå:

* En trätrall förlänger/förstorar huset, då du oftast kan gå ut där utan att ta på dig skor

* En uteplats i sten förlänger/förstorar trädgården, då det ger mer yta att vara på ute, men som du (oftast) måste ta på dig skor för att beträda

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.