Någon som har pejl på kostnadsjämförelsen mellan att bygga i trä och mura med puts. Jag tänker mig en platta på mark i båda fallen. Gäller ett garagebygge på ca 70 m2 ;D
 
Hej!

Vet inte vad det kostar att mura, men puts är dyyyyrt...

Jag har fått ett pris på tusen svenska pesetas/m2 vägg inklusive fönster och dörrar... :surprised:

/Jonas
 
Jag tror att ett par kompisar fick trä 135 kr/m2 och puts 1000kr/m2
Det kostade dom 120.000 mer att putsa huset mot trä i alla fall.
 
Man tackar!
Men vilken skillnad - det skulle alltså bli 7 gånger dyrare med sten och puts! Kan det stämma? För 135.- får man nog bara träpanelen misstänker jag eller ...

Tänker mig att man får jämföra mellan likvärdiga väggar så i fallet med trä måste det till isolering och skivor förmodligen.

 
1000:-/m2 som jag pratade om var endast putsning av väggen. Sen tillkommer murning och isolering...

Alltså 1000:-/m2 för putsen skall jämföras med vad målarfärgen kostar... Kanske panelen också...

/Jonas
 
1000:-/m2 som jag pratade om var endast putsning av väggen. Sen tillkommer murning och isolering...
??? ??? Var har du fått dom siffrorna ifrån? Vi gav 45000:- + moms för att putsa om vårat hus på 120m2. Då slätputsade dom även två tillbyggnader i tegel innan dom sprutade hela rasket med färgat bruk. Säg att väggytan blev ca 120m2 med fönster borträknat så betalade vi alltså 460:-m2 inkl moms och inkl hyra av byggställningar i nästan två månader. Dessutom lagade dom upp källarväggarna utvändigt.

Vi har nämligen inte heller något garage än och vill inte bygga i trä då det inte matchar huset. Så jag frågade vad dom skulle ha för att mura och putsa ett ca 50m2 garage. Svaret var ca 1100:- m2.
 
Vart i landet bor du. Det kanske är olika priser beroende på vart man bor...

Jag bor i Stockholmsområdet, och där är det inte billigt...

Grannen putsade om sitt hus (100m2 bygguta 1 och 1/2 plan) för cirka 15 år sedan och redan då kostade det över 100 000... :(

/Jonas
 
De riktvärden jag har är 600kr/m2 för vanlig trävägg och 1000/m2 för murad dvs en faktor 1,7.
 
Pratar vi "bara" själva putsningen alltså det moment där dom sputputsar huset med färgar bruk eller prartar vi slätputsning och sedan färgning? För där kan det skilja väldigt mycket i pris. Själva sprutningen av vårat hus gick på en dag. Då sprutade dom två lager. Det som tog tid i vårat fall var ytorna dom var tvungna att slätputsa först. Och det var även det som åt upp en stor del av kostnaden.

F.ö bor jag i Blekinge.
 
En annan sak man ska tänka på om man ska bygga ett murat garage är att man slipper kostnad för isolering och att klä insidan av den reglade väggen. Detta kanske inte äter upp hela skillnaden i pris, men en del gör det ju. Dessutom får man ett mer underhållsfritt garage vilket JAG hela tiden strävar efter när jag bygger och renoverar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.